این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۵-۱۲۵
عنوان فارسی
بررسی میزان همپوشانی عناوین پایاننامه های رشته برنامه درسی با مباحث مطرح در قلمرو این رشته (بر اساس نظریه بوشامپ) در دانشگاههای تهران
چکیده فارسی مقاله
مهمترین کارکرد آموزش عالی تولید دانش است و دانشگاه جایگاه مهم دانش پژوهی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخش عمدهای از پژوهشگران کشور را تشکیل میدهند. پایاننامههای آنها، بستر مناسب مطالعه و تحقیق در هر رشته علمی است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان همپوشانی عناوین پایاننامههای رشته برنامه درسی براساس نظریه بوشامپ میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و از نظر هدف کاربردی و به روش بررسی اسنادی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی دانشگاههای تهران شامل تربیت مدرس، تربیت معلم، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی تهران میباشد. با توجه به محدودیت تعداد جامعه آماری، نمونه آماری منطبق بر جامعه آماری در نظر گرفته شده، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیلی تفسیری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که پایاننامههای رشته برنامه درسی در دانشگاههای تهران تمامی مباحث مطرح در این حوزه را پوشش نمیدهند. بیشترین تعداد پایاننامهها در حوزه طراحی برنامه درسی و در سطح محتوا انجام پذیرفته است. بسیاری از عناوین پایاننامهها تکراری است. برخی از حوزههای برنامه درسی از قبیل فضا، زمان و گروهبندی دانشآموزان مورد غفلت قرار گرفته است. در عین حال، تعدادی از پایاننامهها نیز، در حوزههای غیرتخصصی انجام شده است. در پایان باتوجه به یافتهها و پیشینه پژوهشی، پیشنهادهایی ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The study of overlaps between dissertation titles in the field of Curriculum and relevant proposed issues within this domain in universities of Tehran (on the basis of Beau champ's theory)
چکیده انگلیسی مقاله
The foremost mission of higher education is producing knowledge and university is a place of great importance in scientific researches. Graduate and post graduate students serve as a significant part of a country’s research team and their theses lays an apt ground for further study and research in different fields of study. The aim of this study is to investigate the rate of overlaps of dissertation titles on the basis of Beauchamp’s theory. In terms of type, this study is a descriptive research and in terms of aim, it is a practical study which has been done using official document survey method. The study consists of titles of theses of Curriculum from universities of Tehran. The universities are Tarbiaat Modares University (TMU), Tarbiat Moallem University, Allame Tabatabaii University (ATU), Shahid Beheshti University (SBU), Payame Nour University and Islamic Azad University. Considering all the limitations in the number of available population, the number of samples has been confirmed with this population. For analyzing data, we have employed the analytical interpreting method. Findings indicate that theses of Curriculum in Tehran universities do not cover all of the subjects within this field. Most of the theses are surrounding curriculum design and have been done regarding concept matters. The majority of thesis titles are repetitive. Some areas of curriculum are neglected such as place, time and categorization of students. Moreover, some theses have been done in non-technical areas. In the end, some suggestions are proposed considering the research background and our findings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروین احمدی |
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_16520_0a58b423fda5dd67bc037bd289f04797.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231433.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات