این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۵۱-۷۵
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیههای ایثارگری و سهمیه مناطق در دورههای روزانه دانشگاههای دولتی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیههای ایثارگری (رزمندگان، جهادگران، آزادگان، جانبازان و فرزندان شهدا) با دانشجویان سهمیه مناطق سهگانه در دورههای روزانه دانشگاههای دولتی بود. برای بررسی این موضوع، تعداد 800 نفر دانشجوی سهمیهای و 800 نفر دانشجوی سهمیههای مناطق، ورودی سالهای 79، 80 و 81 با روش نمونهگیری طبقهای از 13 دانشگاه کشور انتخاب شدند. سپس با توزیع برگههای ازپیش تنظیم شده اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی آنها از ادارات آموزش دانشگاه جمعآوری شد. آنگاه عملکرد تحصیلی دوگروه دانشجو با درنظر گرفتن شاخصهای متوسط واحدهای گذرانده در هرنیمسال، نسبت نیمسالهای مشروطی به ثبتنامی، میانگین معدل نیمسالهای تحصیلی و نسبت تعداد فارغالتحصیلان مقایسه شد. یافتههای پژوهش مبیّن آن است که دانشجویان استفادهکننده از سهمیههای ایثارگری در تمامی شاخصهای مذکور به طور معنیدار با دانشجویان سهمیه مناطق متفاوت بوده و این تفاوت به نفع دانشجویان سهمیه مناطق ارزیابی میشود. تفاوت نسبتاّ زیاد درمیزان مشروطی دانشجویان سهمیههای ایثارگری (2/23 درصد از نیمسالهایی که دانشجو ثبتنام کرده است) در مقایسه با دانشجویان مناطق (8/6 درصد) یکی از مهمترین یافتههای این نوشتار است. نکته مثبت در خصوص دانشجویان شاهد و ایثارگر، کم شدن فاصله آنها با سایر دانشجویان در نیمسالهای پایانی است؛ به طوری که تفاوت معدل ترم تحصیلی در دو گروه دانشجو از 12/2 نمره در ترم اول به 01/1 نمره در ترم هشتم کاهش یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study between the Educational Performance of the Isargari (Sacrifice) and Regional Quota Students in Daily Courses of State Universities
چکیده انگلیسی مقاله
The object of this research study was to examine the differences between educational performances of Isargari (sacrifice) quotas [i.e., Razmandegan (warriors), Jihadgaran (combatants), Azadegan (freed prisoners of war), Janbazan (sacrificing persons), and Shahed students (martyrs’ children)], and quota students from the tripartite regions. To achieve this end, 800 quota students and 800 regional quota students admitted in 2000, 2001 and 2002 were selected out of 13 universities of the state using a stratified sampling method. Afterward, by distributing some preset sheets, information on their educational status was collected from education departments of their universities. Average credit units passed in each semester, ratio of conditional semesters to registered ones, mean of semester averages, and ratio of the number of graduates were indexes based on which the educational performances of the two groups were compared. It was realized that Isargari quota students differed significantly in all the above-mentioned indexes from students in regional quotas and these differences were to the advantage of regional quota students. A relatively significant difference observed between the number of conditional semesters of Isargari quota students (%23.2 of semesters in which the students have registered) and a regional student (%6.8) is one of the most important findings of the present study. The positive point regarding Shahed and Isargari students is their decreased difference with other students in final semesters; that is, the difference between average scores of semesters between the two groups of students was reduced from 2.12 marks in the first semester to 1.01 marks in the eighth. The scope of the population, the inclusion of all the educational departments (except the medical sciences department), and a one by one comparison between the quota students and students from the three regions are the special features of this research study as opposed to the previous ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد صادقی جعفری | sadeghi jafari
عضو هیأت علمی دانشگاه سوره
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سوره (Sooreh university)
محمد روشن |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حامد شکوری گنجوی | shakouri g
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_16529_6f64a9a1eee4fd1427cf1f946abe456e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات