این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۷
عنوان فارسی
چالشهای استقرار ساختار ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران، از جمله دغدغههایی است که همواره توجه مدیران و مسئولان نظام آموزش عالی را به خود معطوف داشته است. با این حال، جامه عمل پوشاندن به این مهم و اجرای آن در گروههای آموزشی دانشگاههای کشور، از بدو انجام با چالشهای زیادی مواجه بوده است. از جمله مهمترین این چالشها، میتوان عدم وجود ساختار ارزیابی کیفیت را مورد توجه قرار داد. به رغم توجه به ارزیابی کیفیت در برنامههای توسعه و اجرای گسترده آن در گروههای آموزشی دانشگاههای کشور، تاکنون ساختار منسجمی برای آن تدارک دیده نشده و این امر، کل فرایند ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران را با چالش مواجه ساخته است. موانع شکلگیری ساختار ارزیابی کیفیت در آموزش عالی را میتوان در دو حوزه درونی و برونی مورد ملاحظه قرار داد. موانع درونی با عملکرد نظام ارزیابی کیفیت و موانع برونی با عوامل کلان تأثیر گذار بر این نظام مرتبط میشوند. افزون بر این، نهادینه شدن نظام ارزیابی کیفیت در آموزش عالی نیز با تداوم رویههای فعلی ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاههای کشور امکان پذیر نمیباشد. از این رو، در مقاله حاضر سعی بر آن است که از طریق تحلیل وضعیت کنونی ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی ایران، دلایل موانع ساختاری استقرار نظام ارزیابی کیفیت مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Challenges in Establishing the Structure of Quality Evaluation in the Higher Education of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Quality evaluation in the higher education of Iran is one of the challenges that has always been considered by managers and directors of the higher education system. However, accomplishing this end and its implementation in departments of the universities has been faced with so many challenges from the start. One of the most important challenges has been the lack of structure for quality evaluation. Despite addressing quality evaluation in the development plans and its extensive implementation in departments of the universities, there is still no coherent structure for it and this problem has brought so many challenges to the whole process of quality evaluation in the higher education of Iran. The barriers to creating a structure for quality evaluation in the higher education could be categorized as internal and external. The internal barriers are related to the performance of the system of quality evaluation and external ones are related to the macro factors affecting the system. Furthermore, with the continuation of the current internal evaluation procedures in the country's university departments, institutionalizing a quality evaluation system in higher education is impossible.. Accordingly, this paper aimed to examine the reasons behind the existence of structural barriers to establishing a quality evaluation in the higher education of Iran through analyzing the status quo of the internal evaluation in the system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرانک مختاریان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
رضا محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_16531_67175c6556f8d75c65242478b4eefc17.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231441.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات