این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۶، شماره ۶، صفحات ۸۰۹-۸۱۶
عنوان فارسی
رابطه درگیری تحصیلی و جهتگیری هدف آن با تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در عصر حاضر تفکر انتقادی بهعنوان یکی از هدفهای مهم آموزشی محسوب میشود که باید در فرایند یادگیری، مورد توجه استادان، معلمان و فراگیران قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه درگیری تحصیلی، جهتگیری هدف و مولفههای آن با تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1397 به تعداد 520 نفر تشکیل دادند که تعداد 221 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی نظام دار به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد تفکر انتقادی، جهتگیری هدف و درگیری تحصیلی جمعآوری شد و با روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین درگیری تحصیلی، جهتگیری مهارت- گرایشی و جهتگیری عملکرد - گرایشی با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری تحصیلی، جهتگیری هدف، تفکر انتقادی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between academic engagement, and goal orientation with critical thinking in medical students of Sabzevar University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: In the present century, critical thinking has been considered as one of the most important educational goals that should be addressed by teachers, teachers and learners in the learning process. Accordingly, the present study aimed to investigate the relationship between academic engagement, goal orientation and its components with critical thinking in medical students of Sabzevar University of Medical Sciences.Materials & Methods: The present study was a descriptive correlational study. The population of this study included all medical students of Sabzevar University of Medical Sciences in 2018 was 520 people. A total of 221 people were selected based on Cochran formula and systematic random sampling. The required data were collected using standard questionnaires of critical thinking, academic engagement and goal orientation. Descriptive statistics, Pearson correlation and regression analysis with using SPSS20. Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between academic engagement, mastery-approach goals and performance-approach goals with critical thinking (p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic engagement, goal orientation, critical thinking
نویسندگان مقاله
نسرین میرچولی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
علی محمد ناعمی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایران
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1256_357add5042bcff67615e860fbb2fa95e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-2314875.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات