این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نامه معماری و شهرسازی
، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۱۵۳-۱۶۷
عنوان فارسی
بازخوانی صورت کاخ هشتبهشت اصفهان
چکیده فارسی مقاله
این مقاله در پی همزبانی و همدلی با معماری کاخ هشتبهشت و توجه و تذکر به حقیقت زندگی در آن است، و در نتیجه به دنبال تاریخنگاری و تجزیه و تحلیل معماری آن، بر روی میز نقد هنری و محدود به علوم محض و برداشتهای ذهنی و بدون استناد نیست. همسو با روش تحقیق کیفی مقاله، حضور و تأثیرگذاری عوامل و حقایق مرتبط با وجه شاعرانه و هنری این اثر، بیش از وجه کالبدیِ ملموس و ساختاری آن در نظر گرفته شده است. این رویکرد، پرداختن به صورت و ایده و نیز ارزشهای این بنا را اجتنابناپذیر کرده است. براساس یافتههای این تحقیق، رمز ضمن بیان پیوستگی اجزای بنا، آنها را به «صورتی» ورای قالب مادی «شکل» کاخ سوق میدهد. صورت نیز بدان گونه که رموز آب، نور، زمان، ماده و مرکز، در شکل معماری این بنا، شدّت تجربهای خوب و ماندگار را تحقق بخشیدهاند بررسی شده است. از این طریق، چهبسا بتوان ضمن تذکر آنها، در اقتباس از معماریهای باارزش گذشته، خود را محدود به ویژگیهای شکلی آنها نکرد و صورت و لایههای متعالیتر و تأثیربخشتر را برای معماری امروز کشور مورد توجه قرار داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صورت، شکل، رمز، فضای وصل،
عنوان انگلیسی
A Restudy of the Form of Isfahan’s Palace of Hasht Behesht (The Eight Paradises)
چکیده انگلیسی مقاله
The objective of this paper is to reach the architectural “form” of Hasht Behesht palace through its“figure”. In order to share and to be contemporaneous with the past’s valuable architecture, it’s inevitableto study their forms. In doing this, the presence and influence of the factors and facts related to the work’spoetic and artistic form is more tangible than its skeletal form. This article neither claims to record thehistory, explain and analyze the architecture of the Palace on the desk of artistic criticism, nor is it limitedto pure sciences or subjective point of view without any proof. In fact, it tries to share and becontemporaneous with architecture and also attempts, as much as it can, to pay attention and point out tothe reality of life. The essence and truth of the architecture of this Palace is not just the objective sourceand material to be researchable as a concrete material in the hands of the scientists of the pure sciences orin laboratories. In fact, the dissection of mere form of on architecture al work which generates baselessimitations, and researches like those done by materialists about the materials will themselves be the veil tounderstanding its truth; a veil which has unfortunately become dominant nowadays. Mystery in thisarchitecture along with showing the unity of the components, also leads them toward a “form” beyond thematerialistic mold of the structure’s “figure”. In this article form is studied in the way that the mysteries ofthe elements – such as water, light, time –as well as material, and center have realized a good andperdurable experience in the form of valuable architectures such as Hasht Behesht Palace. The mystery ofwater made a transubstantiation of the material world in allegorical forms and was a sign of God’s reflectand emanation in the universe. Substance, which was like wax in the hands of the form of the artistarchitect and its supernatural and spiritual concepts, was considered as the structure’s materials andsubstances in the level of figure. In this Palace , continental parameters of the materials, substances, andnatural elements were “manifestation of the truth” and not just as the raw material ready to be extractedwith the most efficiency. They were dignified and - in the meantime- controlled, and were exploited byman and his life as well. Light in this environment acted as a cognitive factor in the pursuit of exalting thepercept and was animating the various shapes and areas in a spectrum of dark to light. You can not talkabout the truth of architecture in these areas without time. The time of these areas was perceived inaccordance with the inner understanding of the qualitative content of architecture by the evidence. Theconnection space of the Palace measured and assessed the surrounding areas as a symbol of the center ofthe universe and acted as a focus and a destination for its surroundings. These places shared thecontemporaneousness with the real life at those times.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Form, Figure, Mystery, Connection Space
نویسندگان مقاله
ویدا تقوایی |
استادیار مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم ص و دانشکده فنی شریعتی
سازمان اصلی تایید شده
: مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم
نشانی اینترنتی
http://aup.journal.art.ac.ir/article_187_34.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1282/article-1282-231551.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات