این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه معماری و شهرسازی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵-۲۴

عنوان فارسی بررسی و تحلیل عوامل پراکنده رویی در توسعه فضایی مناطق کلان شهری
چکیده فارسی مقاله رشد پراکنده‌رویی شهری به‌ویژه در نواحی پیرامونی کلان‌شهرها یکی از مسائل بغرنج در سیاستگذاری توسعه فضایی مناطق کلان‌شهری است. هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیل عوامل اقتصادی- اجتماعی و سیاسی مؤثر بر رشد این پدیده در قالب نظریه‌های مختلف رقیب است. به‌نظر می‌رسد تنها با آگاهی و درک از عوامل مولد این پدیده و شناخت اثرات زیست محیطی آن است که می‌توان ابزارهای کارآمد و مناسبی را برای سیاستگذاری توسعه فضایی و هدایت آگاهانه آن اتخاذ کرد. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد عواملی چون ارزان بودن زمین در نواحی پیرامونی شهر‌ها، اعمال کنترل ضعیف بر توسعه در خارج از محدوده شهرداری‌ها، انتخاب و ارجحیت یافتن شیوه زندگی حومه‌ای به‌ویژه در اثر تنزل کیفی مراکز شهری و افزایش مالکیت اتومبیل و پیشرفت تسهیلات حمل و نقل، قصور بازار در برآورد ارزش کامل فضاهای باز و هزینه اجتماعی ازدحام در نواحی پیرامونی و به‌طور خاص وجود تفرق سیاسی و حکومتی تأثیر بزرگی بر شکل‌گیری و تشدید پراکنده‌رویی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examination and Analysis of Sprawl Factors in Spatial Development of Metropolitan Regions
چکیده انگلیسی مقاله Growth of sprawl particularly in metropolitan fringes has become as on of the complicated problems facing policy-making about spatial development in metropolitan regions. The present paper is aiming at examining and analyzing different socio-economic and political factors which impact on increasing sprawl in the framework of rival theories. It seems that obtaining an effective policy instrument for spatial development and its control, is not possible without recognition of sprawl factors, its mechanisms and impacts. Various research indicate that those factors such as existence of cheap land in urban fringes, weak control enforcement in outer areas of municipalities borders on land development, priority of suburban lifestyle particularly resulting from degradation of quality of life in core city, increase in private car ownership and development of public transit facilities, market failure of assessing total value of spaces, social costs of crowding into these areas, and specially political fragmentation have great influences on formation and fortification of sprawl in metropolitan regions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منوچهر طبیبیان |
دکترای شهرسازی، استاد گروه شهرسازی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ایرج اسدی |
دانشجوى دکترى شهرسازى


نشانی اینترنتی http://aup.journal.art.ac.ir/article_213_40.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1282/article-1282-231576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات