این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۹۷-۱۱۲
عنوان فارسی
تحلیل و بررسی اپرای دیونیزُس اثر ولفگانگ ریم؛ روایت داستانی و نمادگزینی
چکیده فارسی مقاله
ولفگانگ ریم، آهنگساز معاصر آلمانی است که دیدگاه فیلسوفانهی خود را به زبان موسیقی و بهخصوص در قالب اُپرا ارائه میدهد. وی آخرین اُپرای خود یعنی اپرای دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برده است. سناریو و لیبرتوی این اپرا -یا به گفتهی خود ریم، این فانتزی اپرایی- همانند تمامی اپراهای دیگرش، توسط خود او تدوین شده است. سناریوی تخیلی و فراطبیعی این فانتزی، برگرفته از وقایع و رویدادهای زندگی پرماجرا و جنجالبرانگیز فردریش نیچه است که به شکلی شگفتانگیز و خشن با داستانهای اساطیری یونان باستان در هم میآمیزد؛ لیبرتوی این اپرا نیز بر پایهی آخرین سرودههای نیچه یعنی مستانهسراییهای دیونیزسی است. در این فانتزی، موسیقی و هیجانات ارکستری، عناصر گوناگون در طراحی صحنه و انواع نمادهایی که در لیبرتو و ارکستر گنجانده شدهاند، به کار گرفته میشوند تا ریم از پس آنها و در قالب یک اپرا، دیدگاه شخصی خویش را نسبت به افکار و زندگی تراژدیوار نیچه به تصویر بکشد. شیوهی داستانپردازی یا روایت داستانی و نمادگزینی او در این اپرا، به عنوان طرح اصلی این پژوهش در نظر گرفته شده است. نگارندگان مقاله به رمزگشایی و آشکار ساختن روابط و نمادهای بهکار گرفته شده در لیبرتو، ارکستر و صحنهها میپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Analysis of Dionysus Opera by Wolfgang Rihm; Storytelling and Choice of Symbols
چکیده انگلیسی مقاله
Wolfgang Rihm, the German composer could have become a poet or an artist. He chose to become a composer, expressing himself through music. Rihm is an extraordinary composer –in terms of both his encyclopedic knowledge and his creative output, which also has something encyclopedic, something all-embracing about it. The same is true about his activities as a teacher (he is a professor of composition at Karlsruhe University of Music), as a writer (he has published several volumes of written works, including interviews), as a lecturer (he is a charismatic speaker), and as a representative of his craft in public bodies. Wolfgang Rihm has premiered his latest opera (Dionysus) in 2010. Similar to his previous stage-works as he claims, the scenario and libretto which is an operatic fantasy is written all by himself. In this fantasy, Rihm has brutally combined Greek Myths with Nietzsche’s controversial life events and thoughts in a surprisingly delusional manner. A work of immense ambition and delirious, at times up-itself complexity, it draws its text from Nietzsche’s Dionysian Dithyrambs –the philosopher’s final confrontation with the ecstatic god of his own aesthetic theories, written in the years preceding his mental breakdown in Turin in 1889. Rihm in Dionysus opera utilizes music and orchestral excitations, different types of symbols in stage design and manipulated libretto, in order to express his philosophical perception of Nietzsche’s thoughts. Rihm’s approach, as one might expect, is far from naturalistic. Nietzsche, played by baritone is designated simply and impersonally as “N”. An ensemble of singers surrounds him, playing multiple symbolic roles, ambivalently delineated. The principal soprano is at once the mythical Dionysus’s lover Ariadne and –perhaps– the novelist and psychologist Lou Andreas Salomé, to whom Nietzsche was briefly drawn. The leading tenor is simply called “a Guest”. Sometimes he designates Nietzsche’s friend Heinrich Köselitz, sometimes Apollo, the ostensibly rational god of Nietzschean theory – though he also proves capable of the ultimate act of horror and betrayal, which finally drives N over the edge. Rihm assumes that the audience has considerable knowledge of Nietzsche’s work, biography and central position in specifically German-language culture. Since it is hard to separate fact from the fiction, the writers in this article try to decrypt and explain the scenario and symbols to make the opera intelligible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_294_56.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات