این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۸۳-۹۶
عنوان فارسی
بررسی ساختار فرمی انیمیشنهای بیکلام در دوران طلایی
چکیده فارسی مقاله
این مقاله با بررسی انیمیشن های بی کلام، به پژوهش دربارهی این مطلب می پردازد که چگونه اجزای گوناگون این نوع انیمیشنها بدون استفاده از عنصر گفتاری، روایت خود را به پیش می برند؟ منظور از انیمیشن های بدون کلام فیلمهایی است که در آنها به عمد از گفتگو استفاده نشده است. در این پژوهش پس از پرداختن به پیشینه ی روایت در سینمای زنده و انیمیشن، و نیز پیشینه ی شخصیت های انیمیشنی بی کلام، برای تحلیل ساختار روایی، ابتدا فرم فیلم ها مورد بررسی قرار گرفته، سپس اجزای تشکیلدهنده ی روایت و داستان مشخص شده ، و به عواملی که داستان را اجرا و به زبان سینما تبدیل می کنند، پرداخته شده است. این عوامل، برای بررسی دقیق تر، به نشانههای دیداری و شنیداری تفکیک شده اند و اهمیت هر کدام از این نشانه ها در انیمیشن های بدون کلام توضیح داده شده است. در این مقاله علاوه بر نگاه به تعریف بوردول از روایت، تلاش شده است با استفاده از این مباحث، چگونگی ساختار روایت در تولید انیمیشن های بدون کلام برای مخاطب روشن شود. در پایان نوشتار علاوه بر برشمردن وجوه مثبت استفاده از روایت بدون کلام در دنیای تصویر متحرک، به نقصانهای ممکن استفاده از اینگونه روایت نیز پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The study of Formal Structure of animated films with no spoken words in golden era
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Narration has more importance in theatre, cinema and animation in comparison with other arts, because theatre, cinema and animation are based on the story. However, narration does not necessarily include articulation as most of the cinema and animated movies do not articulate the storyline. Although one cannot tell all stories without using words. These kinds of movies can but not necessarily include silent films. Animated film with no spoken words is of this kind. Here, by animated films with no spoken words we mean the films in which articulation has been deliberately avoided. It should be noted that animated film with no spoken words can be divided into narrative and non-narrative forms. But here whenever we talk about an animated film with no spoken words, we actually refer to narrative one. Actually it’s a matter of style. This article is going to find out how an animated film with no spoken words, tells us a story without articulate it. In this article, we track down the antecedent of narration in cinema and animation. We also track down the characters in animated films with no spoken words. So we can determine the forms, structures and the respective features and details to figure out how they could manage to tell us a story. In this way, we spot some audio and visual factors and features and discuss their importance in animated films with no spoken words. Mentioning Bordwell’s definition of narration, we try to discuss the narration structure in producing animated films with no spoken words. Articulate abilities and creative possibilities in animated films enable animators to tell a story without using words. Here telling a story without articulating it would be the bold topic. At the end, we enumerate the positive and negative points of narrating a story in an animation film without articulating it. Actually, these kinds of films can arouse different feelings. And we come to some suggestions for producing animated films with no spoken words which can also apply to spoken ones. Being nonchalant to produce animated films with no spoken words, Iranian animation producers will find this article encouraging to take an attempt.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_131_27.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231676.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات