این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۸۲-۶۷

عنوان فارسی بررسی امکان وقوع «رویداد حقیقت » در سینما در طریق تفکر هایدگر
چکیده فارسی مقاله چکیده در این مقاله، یکی از مهم ترین مفاهیم اندیشه ی هایدگری یعنی «رویداد حقیقت 1» از منظر وقوع آن در کار هنری و بطور خاص هنر فیلم مورد تأمل قرار می گیرد و تلاش می شود که با طرح مفهوم پیکار میان پوشیدگی 2 و ناپوشیدگی 3 در کار هنری، که هایدگر آن را پیکار میان زمین و جهان می نامد، در تقابل با دوگانه ی دکارتی سوژه-ابژه، به سیطره ی تماشاگر در تفسیر جهان فیلم پایان داده شود زیرا با این رویکرد تماشاگر یا همان مخاطب کار هنری دیگر سوژه ای نیست که بخواهد فیلم را به ابژه ای برای شناخت خویش بدل نماید بلکه در رویارویی با جهانِ فیلم، به انکشاف حقیقت در ساحت فیلم یاری رسانده و از طریق تفسیری که از فیلم ارائه می دهد در تحقق رویداد حقیقت مشارکت می نماید. پدیدارشناسی هرمنوتیک 4 به عنوان روش شناسی این پژوهش به ما یاری می رساند که دریابیم چگونه تجربه ی تماشا و رویارویی با جهان فیلم، تماشاگر را به سوی پرسش هستی شناختی او از فهم فیلم رهنمون می شود زیرا هر تفسیری تماشاگر را به فهم از هستیِ خودش، در مقام دازاین 5 در-جهان، ارجاع می دهد؛ دازاینی که بازیگر است و درگیر با جهان و نه مشاهده گری صرف در ساحت تفکر محاسبه گر دکارتی و به دور از تجربه ی در-جهان-بودن.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Possibility of “Happening of Truth” in Film Art in Heidegger’s Way of Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Abstract In this essay, happening of truth, as one of the most influential concepts of Heideggerian thought, and also its occurrence in the work of art especially film art, is meditated on and it is showed that how the concept of strife between concealment and unconcealment in the work of art, or a strife between world and earth-as Heidegger called it- in opposition to Cartesian dichotomy between subject and object, removes the domination of the audience over the film. Because in this approach audience is nevermore the subject positioning the film as the object of its consciousness, rather in an encounter with film as a way of happening and also via interpretation of the film, the audience contributes in revealing of truth in the film. The dwelling of the audience enables the POIESIS and makes the “happening” a poetical experience. We followed Heideggerian thought in considering “happening” in film in relation to the painting “A Pair of Shoes” by Vincent Van Gogh, since the language of images in film, at first, refers to Heidegger’s ideas in the »Origin of the Work of Art«. Thus, film interpretation refers to the “worlding of the earth”. The audience carries this interpretation to the ontological level in some respects. First, audience is the one who not only watches the images of film, but also preserves the “happening of truth”. In other words, without the audience, the WORLD does not unconceal itself, since there would not be anyone to interpret what audience sees. Thus, it slowly retreats from ontic investigation, since there is no reference point from which to categorize the conventions of both philosophy and art. Put simply, the “happening” cannot point to any source of reference, neither can interpretation. Second, significance is attributed to the film itself since, like the temple revealing in the earth or ground, the WORLD opened to audience interpretation dwells in the images of film, i.e., it is grounded in the film. The third way in which the audience brings interpretation to ontological level of analysis is through the audience. The audience is the preserver and witness to the unconcealment itself, thus taking part in the unconcealment of truth. The experience leads the audience to its own ontological investigation of understanding of the film, since every interpretation refers the audience back to an understanding of itself. This interpretation, constituted in the history of film theory, thus exceeds itself with the idea of interpretation in the Heideggerian sense. This interpretation also indicates the possibility of “being-in-the-world”. It opens the possibility itself since DASEIN refers to the possibility of existence. Hermeneutic Phenomenology, as our methodology, helps us to find out how film-viewing experience and encounter with it leads the audience to its own ontological investigation of understanding of the film, since every interpretation refers the audience back to an understanding of itself as Dasein-in-the-world, as an active engaged actor other than a mere observer inside the arena of Cartesian idea of calculative thinking and detached from being-in-the-world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مصطفی مختاباد | seyed mostafa
استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدصادق صادقی پور | mohammad sadegh
دانشجوی دکترای فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبائی، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_21_6.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231683.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات