این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۲۷-۱۵

عنوان فارسی اندیشه ی استعاری در طراحی صحنه
چکیده فارسی مقاله چکیده «اندیشه ی استعاری » رویکردی است که به طراحان در درک مسائل و مشکل های ن اآشنای طراحی و تطبیق آن با شرایط آشنا و شناخته شده یاری می رساند. این راهکار که از روش های مرسوم در سال های اخیر بوده است برای تقویت اندیشه و خلاقیت طراح صحنه و آفرینش طرح بسیار اثرگذار است. این پژوهش با هدف ارزیابی کارکردهای استعاره، با تمرکز بر خلاقیت طراحی صحنه تنظیم شده است. بطور کلی این مقاله، پژوهشی کاربردی است که در نگارش آن از روش های توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. برای تدوین مبانی نظری پژوهش، ضمن بیان چارچوب های روشن در تعریف استعاره در ارتباط با فضای مسئله و فضای راه حل، تأثیر استعاره در طراحی صحنه، به صورت روش مند و با طبق هبندی و ارزش گذاری استعاره ها با تحلیل نمونه های موردی نشان داده شده است. یافته ها حاکی از آن است که طراحی صحنه ی استعاری با تجزیه و تحلیل نمایشنامه و کشف مسائل طراحی و فرایند جستجوی خلاق سهم منحصر به فردی در نوآوری و خلاقیت اجرا دارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعاره، طراحی صحنه، اندیشه، خلاقیت،

عنوان انگلیسی Metaphorical Thinking in Stage Design
چکیده انگلیسی مقاله Abstract “Metaphorical thinking” is a strategy which helps designers to understand unfamiliar design problems and to adapt them to familiar conditions. This approach, which has been a prevalent one in recent years, is very effective to promote the stage designer’s thinking and creativity and developing a schema. This research is adjusted for the purpose of assessing the functions of metaphor, focusing on stage design creativity. Overall, this paper is an applied research conducted by using descriptive and analytical methods. To conduct the theoretical bases of the research, while developing definite frameworks in defining metaphor related to the problem and solution context, the effect of metaphor on stage design is provided methodically and with classification and valuation of metaphors using case studies. The findings indicate that metaphorical stage design, by means of play analysis and design problems investigation, and creative search process, has a unique role in performance innovation and creativity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metaphor, Stage design, Thinking and creativity

نویسندگان مقاله رضا مهدی زاده |
مربی دانشکده سینما، تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_74_16.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231688.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات