این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۶۳-۴۷
عنوان فارسی
برگسون: زیر بنای فلسفه ی سینمای دلوز
چکیده فارسی مقاله
چکیده سینما وفیلم نقش مهمی در تغ ییر بینش انسان به جهان در جوامع مختلف بشری ایفاء می کند. برگسون و بحث زمان به عنوان دیرند 1 زیربنای ساخت دو کتاب فلسفی دلوز در باب سینما با عنوان تصویر-حرکت و تصویر-زمان است. حرکت 2، نقطه ی اتّصال تصویر و دیرند است. از دید برگسون تصویر، حرکت مادّه است. دلوز در تصویر-حرکت با استفاده از بحث حرکت کیفی برگسون مفهوم تدوین ب هعنوان یک کلّ حسی-حرکتی را ابداع کرد. تدوین وظیف هی آزاد کردن زمان حقیقی یا دیرند را از قید حرکت برعهده دارد. در سینمای مدرنِ پس از جنگ جهانی دوّم قواعد متداول داستا نگویی برهم می ریزد و تدوین، جایگاه خود در سینمای کلاسیک را از دست می دهد. در این سینما دلوز با استفاده از مفهوم یادِ برگسون انواع مختلف تصویر-زمان را می آفریند. در این تصاویر دیرند از قید حرکت آزاد م یشود و زمان در ناب ترین شکل خود متجلّی می شود. این مقاله، به بررسی مفاهیمِ حرکت، دیرند و یاد در شکل دهی به فلسف هی سینمای دلوز می پردازد و نقش این مفاهیم در ساخت تصویر-تفکّر را بررسی م یکند. تصویری که محرّک تفکّر است و اندیشه را شالوده اصلی سینما معرفی م یکند
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیرند، حرکت، یاد، با زشناخت، همزیستی زمان، تصویر-تفکّر،
عنوان انگلیسی
Bergson: Infrastructure of Deleuze Cinematic Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract This paper attempts to define The role of Bergsonian concepts in forming of Deleuze’s Philosophy of Cinema. Deleuze is one of the most important contemporary philosopher who works on Cinema. He wrote two major books in field of cinema which entitled them: Cinema 1, Movement-Image & Cinema 2, Time-Image. Bergson is one of the most influential figures in philosophy of Deleuze, who plays a key role in Cinema 1 & 2. Deleuze uses some main concepts of Bergson like Duration, Movement, Memory… to construct his philosophy of Cinema. Bergson Believes that Image is Movement of Matter. According to Connection of Image and Movement, Deleuze Constructs Movement-Image which has a Movement Inherently. Based on this concept, He named Cinema before world war II as Movement- Image or Indirect Image of Time. In Cinema 1, Deleuze used Duration and Qualitive Movement to describe some definitions like Shot and Montage in early years of cinema. Deleuze defines Montage in foundation of Bergson concept: something changes from the beginning to the end of the film. It is Duration. Montage as Duration connects Shots which present Images. It makes a whole entirely different from each shot. Whole is openness of Existence in which time occurs. Deleuze finds some examples in history of cinema, such as: 1)American Montage school of Griffith. 2)French Impressionist, 3)Revolutionary Russian School of Montage at 1920’s era and ultimately 4) Expressionist School of pre war Germany. Coincidentally to war, belief of human to world changed. Cinema wasn’t except from these changes. Deleuze called this Cinema Time-Image or Direct Image of time. Deleuze used Bergsonian concept of Memory and Coexistence of Time to deconstruct formal meaning of time, particularly Narration to explore purest mode of time. Time-Image is emergence of Duration. It gradually appears in some school of film like Neorealism, French New Wave and totally Modern Cinema after World War II. In This Image, Time isn’t linear and Homogeneous, but conversely Hetrogeneous. Deleuze used Concept of Memory to create Recollection and Dream-Image. These Types of Time-Image makes Circuit consisted of Subjective and Objective. There isn’t recognizable limits between Imaginary and Real in These two Images. Recollection-Image uses Memory in Consciousness state like flashback in Cinema, while Dream-Image employs it subconsciously. Another Bergsonian concept in cinema 2 is Coexistence of Time. It is coincident of Past, Present and Future. This concept presents itself in different aspects: Mirror-Image and Crystal-Image. In crystal-Image which is multiple dimensional Mirror-Image, sequence of time isn’t determinable. Finally, Concepts of Bergson helps Deleuze to construct his prominent concept in his Cinematic philosophy: Thought-Image. This paper also attempts to solve the question How Bergsonian concepts affect Thought-Image. An Image which induces a Shock to Thought and promotes its value. You can recognize it in all genres of cinema both Modern and Classic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا گلناز منطقی فسایی | golnaz manteghi fasaei
دانشجوی دوره ی دکترای فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، استان تهران،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
اسماعیل بنی اردلان |
دکترای پژوهش هنر، استادیار دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_60_14.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات