این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۰۰-۹۱

عنوان فارسی مایکل دوفران: یک نگاه پدیدارشناختی به اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر
چکیده فارسی مقاله چکیده ابژ هی زیبای یشناختی از جمله مباحث بحث برانگیز در حوز هی زیبای یشناسی جدید است. در این مقاله، دیدگاه ما کیل دوفران که از مهم ترین چهره های پدیدارشناسی کلاسیک هنر است، به اجمال توصیف می شود. نگارنده مقاله، ابتدا به طور مختصر آرا دوفران را دربار هی هنر مطرح م یکند. سپس، رابطه ی اثر هنری با ابژه ی زیبای یشناختی و تفاوت این دو را بیان می کند. و در پایان با یک نگاه پدیدارشناختی به بررسی اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر با روش توصیفی و تحلیلی می پردازد. و در پایان چنین نتیجه گیری م یشود که تحلیل پدیدارشناختی ابژ هی زیبای یشناختی تنها از طریق تحلیل اثر هنری ممکن است. اثر هنری برای درک شدن باید اجرا شود. از نظر دوفران اجرا، ویژگی اثر یا استاد را آشکار م یکند. اجرا آزاد از حسی است که اجراکننده نشان می دهد. حتی اگر اجرا چیزی به اثر اضافه نکند در ه رصورت، اجرا ضروری است به این معنا که تا اثر هنری اجرا نشود و تماشاگری با آن روبه رو نشود اثر هنری کامل نشده و ابژه ی زیبای یشناختی هم آشکار نشده است. اثر با اجرا کامل می شود و حتی وجود آن آشکار می شود و از طریق اجرا حقیقت اثر را هدف قرار می دهیم و این حقیقت ما را راهنمایی م یکند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mikle Dfrenne: A Phenomenological approach to Wagner’s Tristan and Isolde Opera
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Mikel Dufrenne of the most important figures in the art of classical phenomenology. His voluminous book on the phenomenology of aesthetic experience has created a fundamental shift in aesthetics. The development continued and formed a book about poetry. Phenomenology of aesthetic experience Dufrenne books on modern philosophy, as well as events, notably the second joint of the French as “phenomenology”, and only in terms of Merleau-Ponty’s phenomenology of perception takes precedence. Dufrenne course of Moritz Geiger and his emphasis on the experience of aesthetic pleasure in phenomenological psychology, Roman Ingardn and his emphasis on the role of art in shaping the actions of intentionality is sufficient; Sartre and Merleau-Ponty’s work is well-read. The aesthetic object is a controversial subject in the recent aesthetics field. In this article the Dufrenne point of view would be described as the most famous philosopher in phenomenology of art briefly. The author is going to consider Dufrenne things on art in summary. Then the author brings of the relationship and different between work of art and aesthetic object at the end of article we will survey the Tristan and Isolde opera why descriptive manner in a phenomenological approach. In the result we will find the phenomenological analysis on aesthetic object. We would be possible through work of art analysis in order to understand, the work of art must be performance. In Dufrenne view, the performance reveals the work or master property. The performance is indepens feeling which performer shows in work even if the performance doesn’t add anything to work. The performance is necessary because when the work of art is performed spectator is encountered with it. In the stage the work of art is completed and aesthetic object will be reveal. The work completed by performance and we can claim that the being and fact of work of art will be revealed and aimed. These facts lead us to aesthetic object. Audience participation is trying to work for their release. Public aesthetic object needs. We are aware of the fact that it has not offered entirely absent. The only artist to have his say because he creates them. On the other hand the artist loves his work be judged by others and must pass this way. Artist could not be left to the judgment of others. When it takes effect, the evidence of this expectation is the fact that it is there for us? Simultaneously, the effect is understood by the audience. Unlike conventional aesthetic object, the object can not be proven to be obvious. The author wishes to reveal the work of art, not necessarily the “I” will be revealed. Performed in front of an audience in which it occurs. So we really can say that the audience somehow is implementing. Attendance is implementing the same task. That should work as a performer to surrender and be faithful
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه بنویدی |
دانش آموخته ی دکتری فلسف هی هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_63_14.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231701.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات