این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۱۵-۱۰۱

عنوان فارسی نشانه شناسی موسیقی مردم پسند و ابعاد رسان های آن
چکیده فارسی مقاله چکیده این گفتار با نگرشی فرهنگ باور به جامعه و سطوح گوناگون آن، با تأکید بر نقش ارتباطی موسیقی مردم پسند میان عوامل و سطوح گوناگون دخیل در الزامات فرهنگ توده و بازار مصرف، به نشان هشناسی ابعاد رسان های این موسیقی در دیدگاه فرهنگ باور می پردازد. بدین ترتیب، با ارائ هی طرحی ساده شده از یک الگوی غالب رسانه ای، پس از تعاریف مقدماتی از چهار چوب نظری فرهنگ باور و ذکر ویژگی های موسیقی مرد مپسند در این چهارچوب نظری، با اشاره به مفاهیم بنیادین نشان هشناسی از طریق تطبیق آراء سوسور و پیرس، ضمن اشارات موردی و مختصر به نمونه هایی از موسیقی مرد مپسند و سینمای دهه های 60 تا 40 خورشیدی ایران، به بررسی ابعاد رسان های این موسیقی در سه رویکرد )راهبرد( اصلی تصنیف، ادراک و ساختارهای درونی یا لایه های متنی خواهد پرداخت. در پایان، با توجه به ویژگی ها، نشانه ها و ارتباط هر رویکرد با رویکردهای دیگر، به ضرورت و الزامات نشان هشناسی موسیقی مورد نظر، یعنی ژانر کلی موسیقی مرد مپسند، ب هعنوان یک کل، با لایه های گوناگون متنی در بافت گفتمانی و زمینه ی فرهنگی مورد بررسی،به عنوان یک ساختار واحد و متشکل)از لای ههای گوناگون متنی( تأکید شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی مردم پسند، نشانه، رسانه، الگوی ارتباطی، سطوح راهبردی،

عنوان انگلیسی The Semiotic of Popular Music and Its’ Medium Aspects
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This essay is a study about medium aspects of popular music in the culture- belief viewpoint which is out came from Structural-Marxism approach to society and its’ various levels(politic, economic, legal regime and so on), which is based on theories of Structural-Marxism critics like Antonio Gramsci and Louis Althusser. Therefore with emphasize on communicative role of popular music, as a medium in modern societies, among the factors and various levels of society in mass culture and consumer marketing(bazaar) necessities, through a semiotic methodology, studies the popular music as a main discourse in culture- belief viewpoint. Thus after some primary definitions from the view of culture-belief and description the main traits of popular music in this point of view, with its’ highlighted medium function specially in modern society, and after reviewing permanent concepts of sign and semiotic theories, through comparing Ferdinand de Saussure and Charles Sanders Peirce’s thoughts and plans, while considering some examples and case studies of Iranian popular music and movies in 60s to 80s of 20 century (beforeIslamic Revolution of Iran), this issue by representing a simple plan of a dominant communicative pattern which is taken from “Introductory notes to the Semiotics of Music” by “Philip Tagg” (1999), will study the semiotic of popular music, in three functions of medium aspects (functional approaches)of; production, perception, and inner structures or different text layers, that the inner structures (different text layers) will be more carefully and categorically discussed than two others. In medium aspect (functional approach) of production, after emphasize to discriminate each genre of music from other genres, like popular music from classic music, has been implied some significant signs such asselfevidences or moods or styles about production processing of popular music for example about; composer, arrangement, sound engineering and like that. In second medium aspect, perception approach, with attention to importance of audience role in discussed genre of music (popular music), it expresses some reasons of deficiency of semiotic studies in this approach. And finally in last approach of medium aspects, which is inner structures, has been implicit discussed about complicating socio- cultural factors to connotation different layers of musical and lyric texts in this genre of music and has been explained some musical signs such as major or minor scale,motifand melodic expression, rhythm, orchestration, and so on. At the end,with attention to traits, in every of these three approaches of medium aspects; production, perception and inner structures, and through concentrating on relationship between them and their principal signs, this article will emphasize on necessities of popular music as a structural unit which is conformed from differenttextual layers in cultural discourse and it’s consultative socio-cultural background
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزان سجودی |
دانشیار دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

فرزاد میرحمیدی |
دانش آموخته پژوهش هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، استان تهران،شهرتهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_64_14.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231702.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات