این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۱۲۹-۱۱۳
عنوان فارسی
بررسی نظریه های معاصر جامعه شناسی درباره ذوق هنری و لایه بندی اجتماعی و سنجش مصرف موسیقی دانشجویان دانشگاه های تهران
چکیده فارسی مقاله
کشف چگونگی رابطه بین پایگاه اجتماعی افراد و گرایش آنها به انواع مختلف هنری که سلیقه یا ذوق هنری نامیده می شود، یکی از دغدغه های عمدۀ جامعه شناسان فرهنگ بوده است. این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی و به دو شیوۀ کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است، تلاش می کند که رابطۀ بین شاخصه های پایگاه اجتماعی و مصرف ژانرهای موسیقی را در بین دانشجویان دانشگاه های تهران بسنجد. در ابتدا نظریات معاصر و متناسب در مقولۀ سلیقۀ هنری تبیین شده اند و سپس بر پایۀ این نظریات و با بهر هگیری از تحلیل نرم افزاری داده های حاصل از پرسش نامه، وجود رابطه بین شاخصه های پایگاه اجتماعی افراد و گوش فرادادن به ژانرهای مختلف موسیقی در جامعۀ آماری سنجیده شده است. با تحلیل نتایج میتوان رابطۀ مستقیم بین مصرف موسیقی و پایگاه اجتماعی را به وضوح دید و همچنین مصرف ژانرهای گوناگون موسیقی در طبقات بالاتر و گرایش به یک ژانر موسیقی در طبقات پایین تر را مشاهده کرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
“Contemporary Theories about the Artistry of Sociology and Social Stratification and Survey of Music cConsumption of Students at Tehran’s Universities”
چکیده انگلیسی مقاله
Discover how social relationships between people and their attitudes to different types of art that taste or artistry is called, is one of the major concerns of sociologists of culture. This study how the cross - section of the library and field two have been working on is the relationship between social characteristics and usage university students in Tehran weigh musical genres. In the contemporary theories and explanations are appropriate in the matter of artistic taste. The software analyzes the data from the questionnaire were used. Using social indicators of how the relationship between people and listening to different genres of music in society is measured statistically. Direct relationship between the analysis results can be used to clearly see the music and social base. Also, different genres of music in higher classes and lower classes tend to be seen in a music genre. In this research is tried to finding a reasonable relation between music consumption as taste culture and social classes. Firstly, the music genres generally used in Iran society, is determined. This music genre determined as relevant variables. Secondly factors of social classes derivate as indipended variables. Questioners evaluated relativity of social class and music taste whit relation between independent variables and relevant variables. Tehran Universities student’s is chosen as sample society. Dates that produced from questioners analyzed whit, Spss and Eviews, Computer software. People can learn music forms whit educating. Persons in more high classes have more opportunity whit more money, time and social capital to learning music forms also they are more opted to understanding and enjoying more complicated music genres, as another aspect high classes use this ability for indicating their distinction whit other classes. Wheras popular person don’t have possibilities to educating complicated music forms, then simple form music like popular music are more interesting for popularepaersons. Peter Bordeaui expressed a direct relation between taste culture and culturalcapital derived from social class, in 1975’s French society. Contemporary sociologist, Richard Peterson composed a new idea about this relation, he expressed persons whit more cultural capital, consume more genres whit more verities. Analyzing final results whit computer software indicates that both theory from bureau and Peterson can be viewed in contemporary Iran’s society. Cmusic consuming have a direct relation whit social class and high classes have more variety in genre consumption than other classes. Other results show that ethnic person’s consuming folk music than others, and ethnicity has effect on consuming religious genres, also economic condition affected on religious music consumption. Final data comparing indicates that transition to modern society divorced two part of Iran’s contemporary society. Understanding complicated forms needs education and high classes have more opportunity to learning them, therefore high classes musical taste formed by education, and pop music whit their simplifications forms are more interesting for popular classes, so peoples enjoying that music that they can understand, but modern theories also applied that high classes whit respect to other classes musical taste use their interest music genres, so high classes have more variety to music genre consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
music consumption, tastes, social classes, music genre
نویسندگان مقاله
سیروس یگانه |
دکترای جامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، استان تهران، شهر تهران،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
سید محمد رضا سیدین | seyed mohammad reza
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران،استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_56_13.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231710.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات