این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۵-۳۹
عنوان فارسی
بازنمایی سینمایی واقعیت در دو رویکرد پدیدارشناسی و متافیزیک
چکیده فارسی مقاله
چکیده رابطه بازنمایی و نسبت آن با واقعیت همواره موضوع مورد توجه اندیشمندانی بوده است که فرایند ادراکی انسان را مدّ نظر داشته اند. به طور کلی پس از ظهور تفکر متافیزیکی در یونان و طرح نظریه مثل، حضور نداشتن واقعیت پدیده ها نزد انسان، به عنوان فاعل شناسایی، پذیرفته شد و به تدریج شناخ تشناسی بر هستی شناسی مقدم گشت و بازنمایی نوعی ضرورت به شمار آمد. همزمان با این تغ ییر در نوع ادراک واقعیت، معنای هنر نیز دستخوش تغ ییراتی گردید. در این مقاله، بازنمایی سینمایی با توجه به اینکه سینما رسانه ای هنری است، از منظر دو مقوله فلسفی هست یشناسی و شناخ تشناسی و در مواجهه با دو انگاره فکری تاریخیِ معرفت حضوری )پدیدارشناختی( و متافیزیک و با استفاده از روش ساختارگرایی و توجه به روح کلی حاکم بر هر انگاره و همچنین مبنا قرار دادن نظریات هایدگر در زمینه ای فلسفی، مورد بررسی قرار می گیرد. نتیجه مقاله بر این گزاره مبتنی است که سینما از منظر انگاره حضور در مرتبه هستی شناختی، قابلیت فرارفتن از مفهوم بازنمایی واقعیت را دارد، ولی در نوع تفکر شناخت شناسانه متافیزیکی همواره در مرتبه بازنمایی و ایجاد توهم واقعیت باقی م یماند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Cinematic Representation of Reality in Two Approaches Phenomenology and Metaphysics
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The relationship between representation and reality has been the matter of concern to the philosophers all the passage of time. In general, with the rise of metaphysical thought and Idea theory in Greece, the absence of reality of the world in the human sight has been accepted; moreover, gradually Epistemology got the priority to Ontology and so, representation was considered as a necessity to face the reality. At the same time, the meaning of Art was also changed from the concept of Poesis, accompanied with Aletheia to the concept of Mimesis and separation of Aletheia. In this article, the cinematic representation, as an artistic media is studied from the perspectives of Ontology and Epistemology on the one hand and in the face of two historical-intellectual paradigms on the other hand, including: Presence or phenomenological knowledge, and metaphysical paradigms. As a matter of importance, in this article, only that part of representation has been taken into consideration that is related to reality. Theorizing about the cinematic representation is dependent to the ontological and epistemological foundations. The cinema ontology is to answer this question: whether the cinematic representation is related to the real world or is an independent world itself that is connected with the audience’s mind? In the cinema epistemology, the amount of reality perception is the matter of consideration. The research is based on the structuralistic methods, taking Heidegger’s theories. According to Heidegger, in every historical period, there is a special appearance of “Being”. He believed in three major periods in the thought history. The first: before the era of Socrates and Plato that “Being” was considered present in the human world. The second: the traditional metaphysic, beginning with Plato and continuing to medieval ages. The third: the modern metaphysic, beginning with Cartesian doubt and continuing to Husserl. As a matter of notification, in this article, the second and third periods considered as the metaphysical periods. The study shows that Cinema from the phenomenological approach and taking the ontological status has got the enough potential to make the reality be perceived immediately by the audience; whereas in the metaphysical approach, cinema keeps the representational and subjective status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی ازهری راد | azhari rad
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی شیخ مهدی |
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رضا افهمی |
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_27_8.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231729.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات