این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۶-۹۳

عنوان فارسی بررسی تطبیقی اکسنت ها در کنش های پریودیک درام و موسیقی
چکیده فارسی مقاله چکیده چند وجهی بودن مسائل مربوط به «انسان »، نیاز به ابزارهایی با قابلیت مطالعه چن دوجهی برای شناخت و بررسی مسائل مرتبط به وی را اجتناب ناپذیر می نماید. در مطالعه حاضر نیز به جهت پیچیدگی فرایند ادراک پریودها در آثار هنری، از یک بررسی بین ارشته ای استفاده شده که در اینجا درام و موسیقی است. مطالعه اکسنت ها به صورت تطبیقی در هنرهای تجسمی، دراماتیک و موسیقی نشان می دهد چگونه ساختار کلی هنرها در مراحل خلق و ادراک از اصول مشترکی پیروی م یکنند. بررسی منابع اکسنت ها در هنرهای دراماتیک و موسیقی، که در این مقاله به آن پرداخته شده، بیانگر گستردگی طیف ابزارها و تنوع آنها برای ایجاد تنوع و برجستگی است. شاخ صهای اصلی عوامل صوتی، تصویری و دراماتیک به همراه تأثیرات متقابل اکسنت ها بر روی هم بخش پایانی این مطالعه را شکل می دهد. در این دو بخش چگونگی ایجاد پریودها در هنرهای دراماتیک و موسیقی به همراه نمونه هایی مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان یک نتیج هگیری کلی، شرایط متنوع ترکیب عوامل صوتی، تصویری و دراماتیک در بافت کلی اثر در چهار وضعیت مختلف «انطباق کامل ،» «وضعیت نامنظم یا عدم انطباق « ،» کنتراپونتیک » و «هارمونایز یا انطباق دو عامل در مقابل حرکت مستقل عامل سوم » بررسی می شوند. در پایان این بررسی و به عنوان نتیجه نهایی، مؤلف دیاگرامی را پیشنهاد م یکند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اکسنت، درام، موسیقی، کنش، مطالعه تطبیقی،

عنوان انگلیسی A Comparative Study on Accents in Periodic Actions of Drama and Music
چکیده انگلیسی مقاله Abstract One of the main reasons of spreading the multimedia in the world is that of employing various arts at once. In fact “using” multi-arts are far ahead of “studying” multidisciplinary approaches. In spit of that, multidisciplinary and interdisciplinary studies are growing faster than any other disciplines. This growth requires the specialization of the issues which are studied under these approaches. As this, the current study narrowly focuses on considering the status of accents in drama and music. In music the accents of whatever kind are spaced out through time. However, in theatre and cinema we are faced with two kinds of accents, those spaced through out in time and those spaced through out in place. Dramatic actions whose accents lead to their emphasis are categorized in two views. In the first view, action in drama is taken as changing process which occurs along linear time. In this view, dramatist chooses some portions of this based on the given time of the performance. In the second view, the actions of drama are taken as periodic processes, taking place in cyclic time. In this perspective, the dramatist selects a number of such periods to present in the time of performance. These periods in music are seen from the smallest unit, motif, to phrase, phrase-group, movement and finally the piece itself. Comparative study of accents in music, drama and visual arts shows how the main constructive elements work similarly in the process of creation and perception of various arts. Considering different sources of musical and dramatic accents illustrate the variety of tools available for emphasizing different points of piece in the hand of their creators. Synchronizing the musical and dramatic accents is the next issue of this article. One of the simplest ways of treating musical, visual and dramatic accents is that of synchronizing them. Such synchronization makes the process of perception very reliable. In watching a movie or theatre a huge amount of data goes through the mind of the audience. In order to process such a huge data, the mind of audience has no chance other than finding a kind of periods to reduce the amount of data. Various elements are used to provide the mind for categorizing parts of the piece and finding periods including mood, internal condition, energy and structure. Each of those elements or a combination of them could provide the boundaries of each period. For instance, changing in the atmosphere of the stage can be used as an introduction of a new period. The interaction of musical, visual and dramatic accents with each other composes the main part of this study which leads to introducing a new diagram of categorizing the ways of their combinations in four possibilities including: parallel, diverse, counter-pointed and harmonic. Finally, presenting various issues regarding examination of accents in drama and music revealed that having more than one perspective in such investigations could provide deeper understandings
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accent, drama, Music, Action, Comprative Study

نویسندگان مقاله محمدرضا آزاده فر | mohammad reza
استادیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، شهر تهران، استان تهران


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_71_15.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231741.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات