این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نظریه های کاربردی اقتصاد، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۹-۹۲

عنوان فارسی مکان­‌یابی نمایندگی­‌های فروش در مدل با خیابان­‌های برابر
چکیده فارسی مقاله اغلب تولیدکنندگان با فروش مستقیم به مصرف­کنندگان درگیر نمی‌­شوند و محصولات خود را از طریق نمایندگی‌­ها و توزیع­‌کنندگان می­‌فروشند. تعیین مکان بهینه و تعداد نمایندگی­‌های فروش برای ارائه خدمات و یا محصول، از مهم­ترین مراحل برنامه‌­ریزی بنگاه­‌ها بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. مد‌‌‌‌ل‌­های مکان‌یابی موجود بر پایه فروض ساده‌­ای نظیر شهر خطی و وجود یک یا دو نمایندگی طرح­‌ریزی شده­‌اند. هدف اصلی این مقاله مدل‌­سازی نظری مکان­‌یابی نمایندگی­‌های فروش و بسط مدل­‌های مکان­‌یابی به روشی است که فروض آن به واقعیات نزدیک‌تر بوده و بتواند شرایط لازم برای انتخاب تعداد بهینه نمایندگی‌­ها و توزیع بهینه مکان آن­ها را فراهم سازد. بدین منظور از مدل چن و ریوردان (2007) و لیجسن و رجیانی(2013) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تعداد بهینه نمایندگی‌­های فروش تابعی از تعداد خیابا‌ن‌­ها، ارزش‌گذاری مصرف­‌کنندگان برای هر واحد کالا، هزینه­‌های حمل­‌ونقل، تعداد مصرف­‌کنندگان واقع در خیابان و هزینه­‌های ایجاد نمایندگی فروش است. براساس نتایج، در صورتی که هزینه­‌های ایجاد نمایندگی فروش نسبتاً بالا و هزینه­‌های حمل­‌ونقل نسبتاً پایین باشد، آنگاه انحصارگر با ایجاد یک نمایندگی فروش در مرکز و چندین نمایندگی فروش در حاشیه­‌های شهر موافقت خواهد کرد. در مقابل، اگر تعداد مصرف­‌کنندگان واقع بر روی هر خیابان نسبتاً کم و تعداد خیابان­‌ها نسبتاً زیاد باشد، آنگاه انحصارگر یک نمایندگی فروش در مرکز شهر ایجاد خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مکان‎یابی، نمایندگی فروش، مدل خیابان‎های برابر،

عنوان انگلیسی Dealerships Location Choice in the Spokes Model
چکیده انگلیسی مقاله Most manufacturers are not involved with direct sales to consumers and sell their products through dealers and distributors. Determining the optimal location and number of dealerships to provide a service or product is one of the most important stages of firm's planning and is of utmost importance. The available location choice models are based on simplified assumptions such as linear city and one or two firms. The main objective of this paper is theoretical modeling of dealerships location and expansion of location choice models in such a way that its assumptions are closer to reality and could provide the necessary conditions for selection of optimal number of dealerships and optimal distribution of their location. For this purpose, Chen and Riordan (2007) and Lijesen and Reggiani (2013) models are used. The results indicate that the optimum number of dealers is a function of the number of streets, reserve price of consumers for each unit of goods, transport costs, the number of consumers located on every street and costs for creation dealership. Based on the results, if the costs for creation dealership are relatively high and transport costs is relatively low, then monopolist will agree for creation of a dealer on the city center and several dealers in the margins. In contrast, if the number of consumers located on every street is relatively small and number of streets is relatively high, then the monopolist will create a dealer in the city center.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صلاح سلیمیان |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

کیومرث شهبازی |
دانشیار اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_5436_798.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1290/article-1290-231767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات