این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۹-۹۲
عنوان فارسی
مکانیابی نمایندگیهای فروش در مدل با خیابانهای برابر
چکیده فارسی مقاله
اغلب تولیدکنندگان با فروش مستقیم به مصرفکنندگان درگیر نمیشوند و محصولات خود را از طریق نمایندگیها و توزیعکنندگان میفروشند. تعیین مکان بهینه و تعداد نمایندگیهای فروش برای ارائه خدمات و یا محصول، از مهمترین مراحل برنامهریزی بنگاهها بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. مدلهای مکانیابی موجود بر پایه فروض سادهای نظیر شهر خطی و وجود یک یا دو نمایندگی طرحریزی شدهاند. هدف اصلی این مقاله مدلسازی نظری مکانیابی نمایندگیهای فروش و بسط مدلهای مکانیابی به روشی است که فروض آن به واقعیات نزدیکتر بوده و بتواند شرایط لازم برای انتخاب تعداد بهینه نمایندگیها و توزیع بهینه مکان آنها را فراهم سازد. بدین منظور از مدل چن و ریوردان (2007) و لیجسن و رجیانی(2013) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تعداد بهینه نمایندگیهای فروش تابعی از تعداد خیابانها، ارزشگذاری مصرفکنندگان برای هر واحد کالا، هزینههای حملونقل، تعداد مصرفکنندگان واقع در خیابان و هزینههای ایجاد نمایندگی فروش است. براساس نتایج، در صورتی که هزینههای ایجاد نمایندگی فروش نسبتاً بالا و هزینههای حملونقل نسبتاً پایین باشد، آنگاه انحصارگر با ایجاد یک نمایندگی فروش در مرکز و چندین نمایندگی فروش در حاشیههای شهر موافقت خواهد کرد. در مقابل، اگر تعداد مصرفکنندگان واقع بر روی هر خیابان نسبتاً کم و تعداد خیابانها نسبتاً زیاد باشد، آنگاه انحصارگر یک نمایندگی فروش در مرکز شهر ایجاد خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکانیابی، نمایندگی فروش، مدل خیابانهای برابر،
عنوان انگلیسی
Dealerships Location Choice in the Spokes Model
چکیده انگلیسی مقاله
Most manufacturers are not involved with direct sales to consumers and sell their products through dealers and distributors. Determining the optimal location and number of dealerships to provide a service or product is one of the most important stages of firm's planning and is of utmost importance. The available location choice models are based on simplified assumptions such as linear city and one or two firms. The main objective of this paper is theoretical modeling of dealerships location and expansion of location choice models in such a way that its assumptions are closer to reality and could provide the necessary conditions for selection of optimal number of dealerships and optimal distribution of their location. For this purpose, Chen and Riordan (2007) and Lijesen and Reggiani (2013) models are used. The results indicate that the optimum number of dealers is a function of the number of streets, reserve price of consumers for each unit of goods, transport costs, the number of consumers located on every street and costs for creation dealership. Based on the results, if the costs for creation dealership are relatively high and transport costs is relatively low, then monopolist will agree for creation of a dealer on the city center and several dealers in the margins. In contrast, if the number of consumers located on every street is relatively small and number of streets is relatively high, then the monopolist will create a dealer in the city center.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صلاح سلیمیان |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
کیومرث شهبازی |
دانشیار اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_5436_798.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1290/article-1290-231767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات