این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۱۹-۱۴۴
عنوان فارسی
بررسی اثر بازاری کردن بانکداری بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام
چکیده فارسی مقاله
انتقال سیاست پولی از طریق تغییر در تسهیلات بانک به عنوان یکی از مجاری کلیدی اثرگذاری سیاستهای پولی شناخته میشود. قدرت این مجرای انتقال سیاست پولی به شرایط اقتصادی وابستگی بالایی دارد. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام، میزان اتکا به مکانیسم بازار در صنعت بانکداری است که از آن به عنوان بازاری کردن بانکداری یاد میشود. هدف این مقاله بررسی این فرضیه است که آیا مجرای اعطای وام بانکی ناشی از سیاست پولی اعمال شده توسط مقامات پولی، تحت تأثیر بازاری کردن در سیستم بانکی قرار میگیرد یا نه؟ برای پاسخگویی به این سؤال از دو شاخص برای بازاری کردن بانکداری استفاده شده است. شاخص نخست نسبت سپردههای بانکهای غیردولتی به کل سپردههای تمام بانکهای نمونه و شاخص دوم نسبت وامهای اعطایی به شرکتهای غیردولتی به کل وامهای اعطایی توسط تمامی بانکهای نمونه است. هم چنین برای بررسی اثر افزایش بازاری کردن بانکداری بر میزان انتقال سیاست پولی حاصلضرب شاخص بازاری کردن و شاخص شرایط پولی در نظر گرفته شده است. این الگو با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) برآورد شده است. برای برآورد این الگو از دادههای ترازنامه 26 بانک شبکه بانکی ایران از سال 1380 تا 1391 استفاده شده است. نتایج نشان دادند که طبق انتظار با افزایش درجه بازاری کردن شبکه بانکی میزان اعطای تسهیلات شبکه بانکی نیز افزایش خواهد یافت. هم چنین میزان انتقال سیاست پولی از طریق مجرای اعطای وام بانکی با افزایش بازاری کردن تضعیف میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation the Effect of Banking Marketization in Monetary Policy Transmission through Lending Channel
چکیده انگلیسی مقاله
Monetary policy transmission through changes in bank facilities is known as one of the key channels of influence of monetary policy. The strength of this channel of monetary policy transmission is highly dependent on economic conditions. The level of relying on the market mechanism in the banking industry is one of the variables that influence the transmission of monetary policy through lending channel that is called banking marketization. The aim of this paper is to analyze the hypothesis that the bank lending channel of monetary policy shocks imposed by monetary authorities is influenced by marketization in the banking system or not? To answer this question have been used two indexes for banking marketization. The ratio of the deposits of non-state-owned banks to the total deposits of all sample banks is the first index and the proportion of loans to non-state-owned enterprises in the total loans of sample banks is the second index. Also multiplication between marketization index and monetary condition index has been regarded to study the effect of increase in banking marketization on monetary policy transmission. Generalized Method of Moments or GMM method is used to estimate the model, and the data of balance sheet of 26 banks in the banking network from 2001 to 2012 has been used. The results show that as expected, with increase the degree of marketization in banking network, the banking network facilities is increased. In addition, banking marketization will weaken the transmission of monetary policy through bank lending.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی بهمنی |
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
سیمین السادات میرهاشمی نایینی |
دانشجوی دکترا رشته اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_4605_752.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1290/article-1290-231801.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات