این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۳۰
عنوان فارسی
پیش بینی تقاضای خدمات بانکداری الکترونیک در ایران با استفاده از روشهای شبکه عصبی مصنوعی و SARIMA
چکیده فارسی مقاله
عدم مطابقت تقاضا برای خدمات بانکداری الکترونیک با زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به آن میتواند مشکلات فراوانی را برای یک جامعه ایجاد نموده و روند فعالیتهای اقتصادی در آن جامعه را کند نماید. از این روی، پیشبینی تغییرات تقاضا برای این نوع خدمات در بسترسازی برای تأمین تقاضای مربوطه حائز اهمیت است. هدف اصلی این مقاله پیشبینی تقاضا برای خدمات بانکداری الکترونیک با استفاده از دو روش شبکه عصبی مصنوعی و مدل خودرگسیونی میانگین متحرک هم انباشته فصلی (SARIMA)، مقایسه میان روشها و بررسی تطابق حجم تقاضا با بسترهای ارائه خدمات در ایران میباشد. برای این منظور از نمونهای مشتمل بر 88 مشاهده تراکنشهای صورت گرفته در 6 کانال فعلی شبکه بانکی کشور از تیرماه 1385 الی مهرماه 1392 استفاده گردیده و تقاضا تا انتهای آبان سال 1393پیشبینی شده است. نتایج حاکی از ادامه روند صعودی تراکنشها و برتری نسبی روش شبکه عصبی دارد. بنابراین توجه جدی به ایجاد زیرساختهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بانکداری الکترونیک، تقاضا، پیش ینی، شبکه عصبی مصنوعی،
عنوان انگلیسی
Forecasting Demand for Electronic Banking Services in Iran using Artificial Neural Networks and SARIMA Methods
چکیده انگلیسی مقاله
Failure to meet the demand for e-banking services with the necessary infrastructure can cause many problems for a society and the process of economic activity in a society. Therefore, for this type of service forecasting the changes in demand is important to provide the infrastructure to meet the demand. The main purpose of this paper is forecasting the demand for e-banking services using two methods, artificial neural networks and SARIMA models, comparing two methods and volume of demand with infrastructures in Iran. This research sample consists of 88 observed transactions through 6 current channels of the banking network since Tir 1385 to Mehr 1392. Also by using these models, the demand is forecasted to the end of Aban 1393. The results indicate a continuing increasing trend and also show advantage of artificial neural networks to SARIMA model. Therefore, serious attention to infrastructure of electronic banking services is essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامعلی شرزه ای |
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
امیر حسین غفاری نژاد | amir hossein ghaffari nejad
دانشگاه مفید
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مفید (Mofid university)
نشانی اینترنتی
http://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_1465_270.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1290/article-1290-231823.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات