این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۱۱۹-۱۵۶
عنوان فارسی
مضمون در فن شعر سبک هندی
چکیده فارسی مقاله
واژۀ مضمون از کلیدواژههای اصلی فن شعر فارسی در سبک هندی است. این واژه که از میانۀ قرن دهم به یک اصطلاح فنی در هنر شعر فارسی بدل شده است مترادف «معنی، محتوا، مفهوم، منطوق، مقصود یا فحوا و لحن کلام» نیست. مسأله این مقاله بازشناسی ماهیت مضمون به عنوان هنرسازۀ اصلی مکتب نازکخیالی (سبک هندی) است. مقاله میکوشد چیستیِ «مضمون» و سازوکار «مضمونبندی» را از دیدگاه شاعران و تذکرهنویسان آن دوره بازشناسد. برای این منظور نخستین کاربردهای مضمون در مقام یک اصطلاح فن شعر را از پایان قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم رصد کرده و هشت ویژگی مضمون را از خلالِ سخن شاعران و منتقدان سبک هندی شناسایی نموده و در نهایت تعریفی از مضمون ارائه کرده است. همچنین بر اساس سه فعل پر کاربرد مرتبط با مضمون (یافتن، بستن، رساندن)، سه فرایند مضمونآفرینی در سبک هندی را از هم متمایز ساخته است. و به روند رو به پیچیدگی صناعت مضمون از صائب تبریزی تا ناصر علی سرهندی در پایان قرن دوازدهم اشاره کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبکهندی، شعر عصر صفوی، فن شعر، مضمون،
عنوان انگلیسی
Theme in Indo-Persian Poetics
چکیده انگلیسی مقاله
The term mazmoun [theme] is one of the main keywords in the Indian Style [Sabk-e Hendi] of Persian poetry. This word, also used as a literary term since the fifteenth century in Persian poetry, is not synonymous with meaning, content, concept, intent, context, and diction in the literary terminology of Persian poetry. In the following paper, I try to examine the nature of “theme” as the Indian Style’s main literary element, its mechanisms, and how Persian poets and tazkirah writers of the fifteenth century employed the term. To this aim, the frequency of the early usages of this literary term from the late-fifteenth century to the early-seventeenth century has been considered. I have identified eight different characteristics of the term “theme” based on the Indian-Style poetry and the critical writings on this school at the time. Furthermore, I have differentiated three processes of constructing the “theme” based on three frequent verbs: to find, to reach, and to close. I will further point out the rising complexity of the structure of “theme” from Saib Tabrizi to Nasir Ali Sirhindi in the late-seventeenth century
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Indo-Persian style, Safavid poetry, poetics, Theme
نویسندگان مقاله
محمود فتوحی رودمعجنی | fotoohi rudmajani
استاد زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_15416_c63aa3c2e2921500c96a0131e9114c3b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231918.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات