این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۲۱-۵۱
عنوان فارسی
پژوهشی در بابِ توانِ تحلیلی «مربع نشانهشناختی» در خوانشِ شعر
چکیده فارسی مقاله
مربع نشانهشناختی به مثابۀ الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین میکند نخستین بار توسط گِرِماس طراحی شد. این الگو که بر نحوِ اولیۀ دلالت استوار است و حاصلِ بسطِ منطقی تقابلهای دوگانی به شمار میرود، در آغاز، برای تحلیلِ ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتبِ پاریس آن را در حوزۀ نشانهشناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهشهایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته است، این الگو عمدتاً در تحلیلِ ساختار روایی حکایتهای منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیقِ مستقلی که موضوعِ دلالتمندیِ شعر را بر اساسِ مربعِ نشانهشناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمیخورد. بر این اساس، پژوهش حاضر میکوشد ضمنِ ارایه کلیّاتی دربارۀ این الگو، آن را در خوانشِ نشانهشناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از بررسی مؤلفههای اصلی مربعِ نشانهشناختی و نحوۀ ترکیبِ این مؤلفهها، کوشیده شده است نحوۀ سازماندهی درونی عناصر، به طورِ موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه بر اینکه امکانِ بررسیِ ساختاری غزل را از چشماندازِ نشانهشناسی فراهم میآورد و برخی از تلقیهای پنهانِ شعر را آشکار میکند، الگویی خوانندهمحور به دست میدهد که نشان میدهد یک خوانندۀ توانمند چگونه مؤلفههای معناشناختی را، در راستایِ فهم شعر، شناسایی و طبقهبندی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A study on the analytic capacity of the semiotic square in reading poetry
چکیده انگلیسی مقاله
Semiotic Square, as a model trying to analyze and explain the foundation of signification, was firstly developed by Greimas. This model is the logical outcome of the development of binary oppositions, and is based on the primary structure of signification. It was first used in the structural analysis of narratives. However, Greimas, Rastier and some other members of Paris school applied it in the field of semiotics of poetry, as well. Nevertheless, researches using this model in the field of Persian literature are mainly concerned with its application in the structural analysis of either prose or verse narratives, and as a consequence, there is no comprehensive research which analyses the process of signification in poetry according to this model. Hence, after providing the basic assumptions of semiotic model, the present article tries to apply it in a semiotic reading of poetry. Therefore, at first the basic components of semiotic square and their combination methods is explained and afterwards the internal organization of the components of a poem by Attar, Mowlavi, and Hafiz is respectively analyzed. Such a research not only provides the possibility of the analysis of the poem's structure, and brings forth some of its latent perspectives, but also offers a reader-oriented model which indicates how a potent reader recognize and categorize the semantic components of the poem so as to arrive at a better understanding.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود آلگونه جونقانی | algooneh juneghani
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_14582_8e090c9d5c07591d786f4741bb04fc3a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات