این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۲۱-۵۱

عنوان فارسی پژوهشی در بابِ توانِ تحلیلی «مربع‌ نشانه‌شناختی» در خوانشِ شعر
چکیده فارسی مقاله مربع‌ نشانه‌شناختی به مثابۀ الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین می‌کند نخستین‌ بار توسط گِرِماس طراحی شد. این ‏الگو که بر نحوِ اولیۀ دلالت استوار است و حاصلِ بسطِ منطقی تقابل‌های دوگانی به شمار می‌رود، در آغاز، برای ‏تحلیلِ ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتبِ پاریس آن را در حوزۀ ‏نشانه‌شناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهش‌هایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته ‏است، این الگو عمدتاً در تحلیلِ ساختار روایی حکایت‌های منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیقِ مستقلی که ‏موضوعِ دلالتمندیِ شعر را بر اساسِ مربعِ نشانه‌شناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمی‌خورد. بر این اساس، پژوهش ‏حاضر می‌کوشد ضمنِ ارایه کلیّاتی دربارۀ این الگو، آن را در خوانشِ نشانه‌شناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از ‏بررسی مؤلفه‌های اصلی مربعِ نشانه‌شناختی و نحوۀ ترکیبِ این مؤلفه‌ها، کوشیده شده است نحوۀ سازمان‌دهی درونی ‏عناصر، به طورِ موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه ‏بر اینکه امکانِ بررسیِ ساختاری غزل را از چشم‌اندازِ نشانه‌شناسی فراهم می‌آورد و برخی از تلقی‌های پنهانِ شعر را ‏آشکار می‌کند، الگویی خواننده‌محور به دست می‌دهد که نشان می‌دهد یک خوانندۀ توانمند چگونه مؤلفه‌های ‏معناشناختی را، در راستایِ فهم شعر، شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A study on the analytic capacity of the semiotic square in reading poetry
چکیده انگلیسی مقاله Semiotic Square, as a model trying to analyze and explain the foundation of signification, was ‎firstly developed by Greimas. This model is the logical outcome of the development of binary ‎oppositions, and is based on the primary structure of signification. It was first used in the ‎structural analysis of narratives. However, Greimas, Rastier and some other members of Paris ‎school applied it in the field of semiotics of poetry, as well. Nevertheless, researches using ‎this model in the field of Persian literature are mainly concerned with its application in the ‎structural analysis of either prose or verse narratives, and as a consequence, there is no ‎comprehensive research which analyses the process of signification in poetry according to this ‎model. Hence, after providing the basic assumptions of semiotic model, the present article ‎tries to apply it in a semiotic reading of poetry. Therefore, at first the basic components of ‎semiotic square and their combination methods is explained and afterwards the internal ‎organization of the components of a poem by Attar, Mowlavi, and Hafiz is respectively ‎analyzed. Such a research not only provides the possibility of the analysis of the poem's ‎structure, and brings forth some of its latent perspectives, but also offers a reader-oriented ‎model which indicates how a potent reader recognize and categorize the semantic ‎components of the poem so as to arrive at a better understanding. ‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود آلگونه جونقانی | algooneh juneghani
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_14582_8e090c9d5c07591d786f4741bb04fc3a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات