این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۲۹-۱۵۰

عنوان فارسی زمان و هویت در داستان های گلشیری از منظر نقد مضمونی
چکیده فارسی مقاله زمان از خصیصه‌های اصلی نقد ادبی و رمان قرن بیستم است. ژرژ پوله (1902-1999م) از منتقدان بزرگ نقد مضمونی، بنیان آراء انتقادی-فلسفی‌اش را به مقوله‌ی زمان اختصاص می‌دهد و می‌کوشد تا از خلال تصاویر نویسندگان به تشریح درک آنان از زمان بپردازد. هوشنگ گلشیری از جمله داستان نویسان مدرن ایران است که در روایت داستان‌هایش، به ترسیم هویت انسان هم عصر خود و درک او از زمان می‌پردازد. شخصیت‌های داستانی او هر کدام به نوعی با زمان درگیرند. مقاله‌ی حاضر بر اساس نگرش پوله و با رویکرد تحلیلی- توصیفی به درک شخصیت‌های داستانی گلشیری از لحظه می-پردازد. مفهوم فضاهای شخصی در داستان‌های او با ادراک لحظه‌ی گذرای حال مرتبط است و با تصاویری چون ایستادن افراد در صف‌های طولانی، هم قدم شدن راوی با آنان، سفر، گام زدن‌ها و شمردن نقطه‌های متوالی به ایجاد ادراک متقاطع شخصیت‌ها از زمان می‌پردازد. علاوه بر این سرریز شدن گذشته در قالب تداعی صداها و تصاویر در لحظه‌ی حال ویژگی دیگرچنین زمان است و خصلتی جاودانه به لحظات می‌دهند. طرح‌های تکه تکه و ناتمامی که در داستان‌های گلشیری به شکل نمادهایی چون ریزش مداوم و یکنواخت فواره‌ها، تکه تکه شدن و شکستن موج‌های حوض از آن یاد می‌شود در عین اشاره به گذرایی لحظه، طرحی از معنای ذاتاً پایان ناپذیر آن است. از این‌رو تکرارها، یادآوری‌ها و حتی فراموش کردن‌های افراد رکن اصلی کشف هویت آنان و درک‌شان از لحظه محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد مضمونی، زمان، هویت،

عنوان انگلیسی Time and Identity in Hushang Golshirie’s Stories
چکیده انگلیسی مقاله  The focus on time and temporality is of central importance for the fiction as well as literary criticism of the twentieth century. Georges Poulet (1901-1992) is a Belgian literary critic who opposed formalist approach criticism. He devoted the foundation of his critical-philosophical idea to the time category and studied the “perception” of the writers through their stories. Hushang Golshiri is an influential modern Iranian writer who explicates the question of identity and the perception of time in his works. All his characters, in one way or another, struggle against time. Drawing on a descriptive-analytic method and through Poulet’s theoretical lens, I will expound on Golshiri’s perception of the temporality of a transient instant. The personal space of characters in his stories is closely related to a perception of an instant through different temporal measures—for instance, the act of staying in the long lines, the narrator walking with people, focusing on the steps, etc. all trying to establish an interpersonal perception of time. Furthermore, the past memories in his stories constantly bleed into the present instant through different associations of sounds and images and therefore make the present instant eternal. The fragmented structures in Golshirir’s stories such as the repetitive water fountain or breaking of the small waves on a pool, while pointing to the transience of time, also draws attention to a notion of infinity. In other words, the repetitions, remembrances, and even the act of forgetting in his stories are all essential for constructing a notion of identity in relation to the transience of an instant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه حامی دوست |
دانشجو دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_14584_d83b7281196a57cb66eb888afb8a6d23.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231927.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات