این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۷۷-۲۰۵

عنوان فارسی بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد)
چکیده فارسی مقاله تفکر انتقادی آمیزه‌ای است از دانش، نگرش و مهارت به کارگیری آن در حیطه‌ی عمل. پنج مؤلفه‌ی تفکر انتقادی عبارتند از: 1- استنباط؛ 2- شناسایی مفروضات؛ 3- استنتاج؛ 4- تعبیر و تفسیر؛ 5- ارزشیابی استدلال‌های منطقی. امروزه صاحب‌نظران علوم تربیتی بر این باورند که یکی از هدف‌های اساسی هر نظام آموزشی، باید آموزش تفکر انتقادی باشد. در این پژوهش با بررسی برنامه‌ی درسی و مؤلفه‌های تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی مشخص کرده‌ایم آموزش این مهم، جایگاهی در این رشته ندارد. روش پژوهش در این مقاله، نیمه‌تجربی است که از یک سو به مباحث نظری تفکر انتقادی و ارائه‌ی پیشنهادهایی برای آموزش آن در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی پرداخته‌ایم و از سوی دیگر دانشجویان ورودی 1388 و 1392 رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد را با پرسش‌نامه‌ی معتبر و علمی تفکر انتقادی واتسون- گلیزر به صورت میدانی مورد بررسی قرار داده‌ایم و به صورت آماری روشن کرده‌ایم که میزان تفکر انتقادی این دانشجویان در طول تحصیل، رشد معناداری پیدا نمی‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study on the Development of Critical Thinking amongst the Students of Persian Language and Literature (The Case of the Students of Ferdowsi University of Mashhad)
چکیده انگلیسی مقاله Critical thinking is the integration of knowledge, attitude, and practical skill. Today the scholars of education believe that one of the most important aims of academic learning is critical thinking. After an introduction on this subject, our study presents a short history of the scholarship on critical thinking along with the five principals of any act of critical thinking, namely: (1) Inference, (2) Recognition of assumption, (3) Deduction (4) Interpretation, and finally (5) Evaluation of argument. Critical thinking, unfortunately, has no place in the educational system for Persian. Using Watson-Glaser’s questionnaire, we have evaluated the evolution of critical thinking amongst the students of Persian (2009-2013) at Ferdowsi University of Mashhad. Based on our statistics, we have concluded that the critical thinking has not improved in those years.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان قبول |
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدجعفر یاحقی | m j
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

اشرف محمدیاری |
پژوهشگر


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_14581_6ad8f90533ef73b5ac76de5dc3d1d17f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231929.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات