این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۸۵-۲۱۰
عنوان فارسی
ترجمان تصویری «زمان اسطورهای» در سینمای بیضایی
چکیده فارسی مقاله
سینمای بهرام بیضایی را میتوان نوعی «ترجمان تصویری اسطوره» دانست؛ این البته ازجهتی، خود یکی از مشخصههای اصلی روایت و ادبیات (اینجا ادبیات نمایشی) مدرنیستی و پسامدرنیستی است. بیضایی در امروزی کردن اسطورهها و برداشتی نو از آنها، و گاه اسطورهسازی و اسطورهشکنی و نیز نزدیک کردن ساختار روایی آثارش به اسطوره اهتمام ویژهای دارد. البته، کشف و تبیین جنبههای گوناگون شکلی و ساختاری اسطورهمانندی آثار سینمایی بیضایی بدون مراجعه به آرا و نظریههای اسطورهشناسان ساختارگرایی، مانند کلود لوی استروس ممکن نیست. در این نوشتار، با تکیه بر دیدگاه روایتشناسان و اسطورهشناسان ساختارگرا (ازجمله پراپ، برمون، تودوروف، بارت و استروس)، شکل و ساختار پرداخت زمان در چهار اثر سینمایی بیضایی: «چریکه تارا» (1357)، «مرگ یزدگرد» (1360)، «شاید وقتی دیگر» (1366) و «مسافران» (1370) با الگوی اسطورهای آن سنجیده و نشان داده شده است که در روایتگری سینمایی او، زمان به ساختار اسطورهایاش نزدیک و به بیان روشنتر، رویدادمحور، بیپایان، سنجهناپذیر، ایستا، شکسته، مقدس و آیینی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Visual Interpretation of “Mythical Time” in Bayzai's Movies
چکیده انگلیسی مقاله
Bahram Bayzai’s cinema can be considered as a visual interpretation of the Persian myth. Bayzaihas tried to modernize the myths and present new versions of them by breaking the old versions and making new ones. In this way, he makes the narrative structure of his works closer to the myth. Discovering and elaborating different aspects of form and structure of Bayzai’s works will not be possible without considering the theories of structuralists such as Claude Lévi-Strauss. In this article, drawing on structuralism and narratology in the works of theorists such as Prop, Barthes, and Strauss, the form and structure of the time in four of Bayzai’s works have been compared to their counterpart,mythical narratives. I have concluded that in his cinematic narration time becomes closer to its mythical structure; in other words, time becomes endless, fixed, and sacred.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم محمدی |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
مریم افشار |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_11048_c8ae717dabfa6281d4b8409ad9d73886.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231994.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات