این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۶۳-۹۴
عنوان فارسی
کارکرد بلاغی آرایش واژگانی در تاریخ بیهقی
چکیده فارسی مقاله
مطالعه آرایش واژگانی چه در دانش سنتی «معانیالنحو» و چه در زبانشناسی معاصر اهمیت اساسی دارد؛ اما در زبان فارسی تاکنون تحقیق مستقلی بر آرایش واژگانی متون ادبی و تاثیر بلاغی آن انجام نشده است. این مقاله ابتدا جایگاه آرایش واژگانی در دستور و بلاغت را بررسی میکند و به نقد پیشینه تحقیقات معطوف به آن میپردازد. سپس کارکرد بلاغی آرایش واژگانی در تاریخ بیهقی را ذیل دو سرفصل پیشآیی و پسآیی عناصر اصلی و فرعی جمله بازمینماید و با استناد به نمونههای آرایش واژگانی و رجوعِ همزمان به بافت موقعیتی و اقتضای حال، هنر بیهقی را در استفاده بلاغی از این هنرسازه نشان میدهد. برای تبیینی روشنتر از تاثیر این هنرسازه در تاریخ بیهقی، از متن سلجوقنامه ظهیری نیشابوری برای مقایسه استفاده میشود. بیهقی را میتوان نقطه عطف بلاغت آرایش واژگانی به شمار آورد. او از آرایش واژگانی آزاد حداکثر بهره را برده است. انواع آرایشهای نشاندار را میتوان از تاریخ بیهقی استخراج کرد که غالباً کارکرد بلاغی دارند. برای مثال بیهقی همه عناصر جمله را بنا بر دلایلی که تنها با رجوع به بافت بیرونی متن آشکار میشود برای برجستهسازی در آغاز جمله قرار میدهد. برخلاف پیشآیی که بیشتر بر بافت موقعیتی اثر متکی است، پسآیی، غالبا با هدف تسهیل در پردازش جمله، تنظیم هارمونی خبری و نیز خلق ریتم رخ میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Rhetorical Function of Word Order in Tarikh-e Beyhaqi
چکیده انگلیسی مقاله
به زودی فرستاده خواهد شد. مطالعة آرایش واژگانی چه در دانش سنتی «معانیالنحو» و چه در زبانشناسی معاصر اهمیت اساسی دارد؛ اما در زبان فارسی تاکنون تحقیق مستقلی بر آرایش واژگانی متون ادبی و تاثیر بلاغی آن انجام نشده است. این مقاله ابتدا جایگاه آرایش واژگانی در دستور و بلاغت را بررسی میکند و به نقد پیشینة تحقیقات معطوف به آن میپردازد. سپس کارکرد بلاغی آرایش واژگانی در تاریخ بیهقی را ذیل دو سرفصل پیشآیی و پسآیی عناصر اصلی و فرعی جمله بازمینماید و با استناد به نمونههای آرایش واژگانی و رجوعِ همزمان به بافت موقعیتی و اقتضای حال، هنر بیهقی را در استفادة بلاغی از این هنرسازه نشان میدهد. برای تبیینی روشنتر از تاثیر این هنرسازه در تاریخ بیهقی، از متن سلجوقنامة ظهیری نیشابوری برای مقایسه استفاده میشود. بیهقی را میتوان نقطة عطف بلاغت آرایش واژگانی به شمار آورد. او از آرایش واژگانی آزاد حداکثر بهره را برده است. انواع آرایشهای نشاندار را میتوان از تاریخ بیهقی استخراج کرد که غالباً کارکرد بلاغی دارند. برای مثال بیهقی همة عناصر جمله را بنا بر دلایلی که تنها با رجوع به بافت بیرونی متن آشکار میشود برای برجستهسازی در آغاز جمله قرار میدهد. برخلاف پیشآیی که بیشتر بر بافت موقعیتی اثر متکی است، پسآیی، غالبا با هدف تسهیل در پردازش جمله، تنظیم هارمونی خبری و نیز خلق ریتم رخ میدهد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا سیدقاسم | seyyed ghasem
دانشجو- دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_10286_63aef65a7cbe082e0cf2c70e7370b0f9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-231998.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات