این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۴۹-۶۵
عنوان فارسی
جلوه های استعاره در نظام نشانهای دیداری پوسترهای عاشورایی
چکیده فارسی مقاله
گفتمانِ تبلیغاتی در دنیای کنونی دیر زمانی است که به جای اشاره صریح به پیام تبلیغاتی، استفاده غیرمستقیم و ضمنی از مفهوم مورد نظر را برای موفقیت در هدف، در پیش گرفته است. دلالت ضمنی به موضوع تبلیغ، خوانشگر را با سطوح مختلف نظام نشانهای دیداری مواجه خواهد کرد و موجب تعامل هر چه بیشتر او خواهد شد. هدف این مقاله بررسی کاربردها و جلوههای حضور استعاره در سطوح نظامهای نشانهای دیداری و درک قابلیتهای آن برای معناآفرینی در پوسترهای عاشورایی به عنوان رسانهای تبلیغاتی است، به همین منظور نمونههای مختلفی از پوسترهای عاشورایی خلق شده در سالهای اخیر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش با دو سؤال اصلی مواجه شدهایم؛ آیا تحلیل سطوح مختلف نظامهای نشانهای دیداری در طراحی پوسترهای عاشورایی کاربرد دارد و چگونه عناصر بصری، کلامی و نیز تعامل آنها با یکدیگر، سبب ظهور جلوههای گوناگون استعاره در پوسترها میشوند. طی بررسیهای انجام شده این نتیجه حاصل گشت که استعاره در هر سه سطح نظام نشانهای دیداری قابلیت ظهور دارد و کارکرد متفاوت استعاره در هر یک از این سطوح که به سبب نحوه چیدمان عناصر و ماهیت آنان شکل گرفته است، منجر به نمایان شدن وجوه مختلفی از استعاره، ایجاد خوانشهای گوناگونی از سوی مخاطب در این ارتباط و بروز معانی مختلفی از گفتمان موجود در پوسترهای عاشورایی میگردد. درک هر یک از این مفاهیم امکان قیاس بین جنبههای ظهور استعاره در سطوح مختلف نظام نشانهای دیداری و بررسی قابلیتهای هر یک از این سطوح برای معنابخشی به اثر و گفتمان استعاری را فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of the metaphor displaying in the system of visual sign of the posters describing Ashoura’a
چکیده انگلیسی مقاله
It’s been a long time that advertising dialogue tends to refer to the advertising message more implicitly and indirectly than explicitly for achieving to their goal. The connotations to the advertising objects can confront the interlocutor with the different surfaces of the system of visual sign and can make more interactions. The goal of this article is to study the applications and displaying of the metaphors in the different surfaces of the system of visual sign and to comprehend the capabilities of it to signifying the posters describing the Ashoura’a as an advertising media. Therefore, here, some of the different posters describing Ashoura’a created in the recent years have been studied. In this research, we are facing with two principal questions: Firstly, can analyzing the different surfaces of the system of visual sign have any application in designing the posters describing Ashoura’a? Secondly, how can the visual and verbal elements and also the interactions between these two create the various displaying of metaphors in the posters? Based on this study it is concluded that methapore has the ability to display in any of the three levels of system of visual sign and the different functions of metaphor in any of these levels created due to the dispositions of the elements and their nature can make the different lectures and it results in appearance of various displaying of metaphor and perception of the dialogues existing in the advertising object for the interlocutors of the posters describing the Ashoura’a. Comprehending any of these concepts can make the possibility of comparison between the different aspects of displaying the metaphor in the different surfaces of the system of visual sign and study the capabilities of any of these surfaces for signifying the art works and the metaphor dialogues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سلمان بصایری |
فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_5928_002bd4642a34a0eb6026a412f85adbad.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات