این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۱۱۰-۱۲۰

عنوان فارسی صندوق‌خانه ایدئولوژی تأویلِ نشانه‌شناسی «گیاهی در قرنطینه» بیژن نجدی...
چکیده فارسی مقاله تأویل و فهم هر اثر ادبی بر پایۀ نظریه‌های جامعه­شناختی، نوعی تلفیق روش‌ها و ترکیب نگرش‌هاست؛ چنان‌ که هم زاویه‌های تاریک اثر ادبی را روشن می‌کند و هم نظریه‌ها را به آزمون می‌گذارد. این مقاله رهیافتی است ساختاری و نشانه­شناختی و تأویلی بر داستان کوتاه «گیاهی در قرنطینه» بیژن نجدی از مجموعه‌داستان یوزپلنگانی که با من دویده‌اند که بر اساس نظریه ایدئولوژی و گفتمان قدرت نوشته شده ‌است. ابتدا، نگارنده نشانه‌های فرامتنی و متنی داستان را به‌تفکیک توصیف و تبیین کرده، سپس همه این نشانه‌ها را در شبکه‌ای از دلالت‌های متنی تأویل نموده و سرانجام کنش‌های معناساز و معناآفرین متن را با نظریه ایدئولوژی (مارکس، آلتوسر و ژیژک) و گفتمان قدرت (فوکو) همساز کرده است. هدف این مقاله، جدا از شناسایی ابعاد بینامتنی، ساخت‌های روایی، رمزگشایی نشانه‌های متنی و دریافت ساختار پنهان متن داستان «گیاهی در قرنطینه»، کوششی برای دست‌یابی به استعاره کلانی است که می‌تواند هسته مشترک مضامین داستانیِ یوزپلنگانی که با من دویده‌اند باشد؛ استعاره­ای که سلطۀ ایدئولوژی و توهمِ هویت، مستعارٌله آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Closet for Ideology: A Semiology and Interpretation of “Giyahi Dar Gharantineh” by Bijan Najdi based on the Theory of Ideology and Power Discourse
چکیده انگلیسی مقاله The interpretation and comprehension of a literary work based on sociological theories usually requires an eclectic approach. Such an approach unveils different aspects of a literary work and at the same time examines the validity of the theories. This article is a structural, semiological, and hermeneutical approach towards “Giyahi dar gharantineh” from the collection of short stories, Yozpalangani ke ba man davideh-and,[1] by Bijan Najdi based on the theory of ideology and power discourse. First, we determined the metatextual and textual signs and then all the signs were interpreted in the web of textual signification. Finally, the meaning-making codes were recognized according to the theory of ideology–in Marx, Althusser, and Žižek–and power discourse in Foucault. The overall aim of the article, apart from recognizing the intertextual aspects and narrative structures, decoding the textual signs, and understanding the hidden textual structure of the story, is to determine the macro-metaphor which can function as a common nucleus for all the stories. The tenors of this metaphor are the dominance of ideology and the illusion of identity. [1] The Leopards who have Run with Me
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سینا جهان دیده کودهی | jahan didehban koudehi
عضو هیئت علمی تربیت معلم بنت الهدی رشت


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_5871_32d962c281c6cb970c92b8d16f6ed5da.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات