این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۷-۳۶
عنوان فارسی
قابلیتهای نمایشی مناظرههای منثور با رویکرد گفتوگومحور
چکیده فارسی مقاله
یکی از گونههای ادبی منثور رایج در زبان فارسی، مناظره است. در مناظره¬های منثور، دو یا چند شخصیت به شیوۀ گفتوگونویسی، موضوعات گوناگون را به میان میکشند و در نهایت، نگارنده با نوعی جمعبندی از زبان آنها به نتیجۀ مورد نظر میرسد. ساختار این نوع مناظرهها بیشتر بر گفت¬وگونویسی استوار بوده و از توصیف و تحلیلهای داستانگونه بهدور است. در دورۀ مشروطه، به این نوع مناظرهها واژۀ «چیزنویسی» یا شیوه «تئاترنویسی» اطلاق شده است. نزدیکی ساختار ظاهری و اسلوب گفتوگونویسی در این گونۀ ادبی و گونۀ نمایشنامه، این سؤال را به ذهن متبادر میکند که آیا امکان خوانش نمایشی از مناظره¬های منثور وجود دارد؟ لحن و زبان نمایشی، کنش نمایشی گفت¬وگومحور، کشمکش، زمان و مکان از جنبههای نمایشی قابل شناخت از گفتوگوست که در این مقاله بررسی شده¬اند. دستاورد این مقاله، معرفی الگویی گفتوگومحور برای بررسی جنبه¬های نمایشی مناظرههاست. این الگو بر اساس مقایسۀ تطبیقی دیالوگ در نمایشنامه و گفت¬وگو در مناظرۀ منثور و شناخت نقاط مشترک این دو گونه ادبی با یکدیگر پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Dramatic Potentials of Prose Debates from a Dialogic Prespective: Prose Debates of Constitutional Era in Iran and the Domain of Persian Language in Central Asia
چکیده انگلیسی مقاله
Debate is one of the literary prose types prevalent in Persian. In prose debates, two or more characters are presented in dialogue writing with each other and ultimately the authorsummarizestheir language and reaches a conclusion. The structure of these debates is mostly based on dialoguewriting. During the Constitutional era of Iran, these kinds of debates were regarded as ‘objectwriting’ or ‘theatrical writing.’ With respect to their formal structure and particularstyle of dialogue writing, it can be asked whether they can be read from a dramatic point of view. The dramatic tone and language, dialogue-based dramatic action, conflict, time and place are some of the identifiable aspects that are studied in this paper. The aim of this paper is to introduce a dialogue-based model for the study of the dramatic aspects of these debates. This model is proposed on the basis of a comparative study of dialogue in prose and drama as well as identifying commonalities between these two types of literature.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم خدایار |
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمدجعفر یوسفیان کناری | m j yousefian kenari
استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
مریم الهامیان |
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_5862_5ffbe43b6ec17b101e04b4eb87fde20c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232061.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات