این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۳۷-۵۴
عنوان فارسی
کاوشی در سرچشمههای درام روستایی ایران
چکیده فارسی مقاله
این مقاله قصد دارد به خاستگاههای نمایشی درام روستایی در ایران بپردازد و با مقایسه این مفهوم با درام شبانی، به دریافت تازهای از گونههای ادبیات نمایشی جهان برسد. اکبر رادی، یکی از برجستهترین نمایشنامهنویسان معاصر، بسیار تحتتأثیر آنتوان چخوف و سبک پرداختهای نمایشی او بوده است. دو نمایشنامه او با عناوین مرگ در پاییز (1344) و در مه بخوان (1355) کاملاً تحتتأثیر الگوهای درام روستایی چخوف، بهویژه داییوانیا نوشته شده است؛ دو نمایشی که صورت¬بندی گونه¬ای نگاه دراماتیک ایرانی به فضا، انسان و روابط آدمهای روستایی فرهنگ معاصر ما را نشان میدهد. کشف و شهودی که تأثیر خود را بر شعر، درام، داستان و سینمای ایران برجای گذاشت و فرایند تأملات دراماتیک ایرانی نیز با آن رقم خورد. در این مطالعه، از دیدگاه تأثیرپذیری یک گونه و مهمتر از آن، جهش در جایگاه و تراز فرهنگی یک زبان و گونه کاملاً بومی، جهان¬شناسی درام روستایی ایرانی مورد توجه قرار میگیرد. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به مهمترین شاخصهای نمایشی این گونه دراماتیک میپردازد و با طرح مصادیقی از نمایشنامههای یادشده، چشماندازی انتقادی در اختیار خواننده قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Origins of Iranian Rural Drama:
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigates the origins of rural drama in Iran and presents a comparative study with pastoral drama. Pastoral drama is a sub-genre of rural drama. In Pastoral drama, the emphasis is on dramatic effects such as spectacle, music, and sentimental characters. The focus of rural drama is on the social and human aspects which often could be found in rural sociological studies. This kind of approach in western drama is very modern and new. Its origin goes back to 1850s with Turgenev’s A Month in Country; a movement which was followed by Chekhov’s Uncle Vaniya and three other plays, namely The Cherry Orchard, Three sisters, and The Seagull. All the events of these plays happen in Russian rural atmosphere depicting the change in the life and everyday experiences of rural people. Among the four plays of Chekhov Uncle Vaniya is a unique rural drama that later becomes a model for other playwrightsall around the world especially Iranian playwright, Akbar Radi. Radiunder the influence of Chekhov’s rural drama has written two rural Iranian plays, namely Marg dar payiz [death in autumn] and Dar meh bekhan [sing in fog]. These plays represent the most fascinating aspects of Iranian rural life. This experience also has influenced other branches ofart such as poetry, fiction, and cinema.The process resulted in the improvement of the Iranian humanistic drama.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمصطفی مختاباد | seyed mostafa
دانشیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
آتوسا قلیش لی |
مدرس ادبیات نمایشی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_5863_e5b6fdff64d662f8e3004e488d4c7ef6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232062.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات