این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۸۵-۱۰۴

عنوان فارسی زمانمندی روایت در چهار نمایشنامه نغمه ثمینی
چکیده فارسی مقاله تجربه زمان مثل هرچیز دیگری در جهان می‌تواند در هر متنی نمود پیدا کند. عنصر زمان، عنصر سازه‌ای متن به‌شمار می‌آید. مختصه روایت به این است که در آن، زمان مؤلفه اصلی ابزار بازنمایی (زبان) و شی‌ء بازنموده به‌شمار می‌آید. بنابراین، زمان در پرتو روابط گاهشماری میان داستان و سخن بازنموننده آن معنا می‌یابد. با تحلیل زمان داستان و زمان سخن بازنموننده آن، نشان داده می‌شود که در هر چهار نمایشنامه مورد بررسی در این پژوهش، روایت دارای دو نوع زمانمندی است: زمانمندی یادواره‎ای و زمانمندی خطی. زمانمندی خطی خصلتی دراماتیک به متن می‌‌دهد و زمانمندی یادواره‌ای خصلتی روایی. زمانمندی یادواره‌ای همیشه در پیوند با مکان خاصی قرار می‌گیرد و به‌نوعی می‌تواند نشان‌دهنده ذهنیت زنانه حاکم بر متن باشد. در این مقاله، برآنیم تا نشان دهیم درحالی که در هر چهار نمایشنامه هر دو زمانمندی وجود دارد، در هر نمایشنامه‌ای که در آن زمانمندی خطی غلبه بیشتری دارد، متن خصلت دراماتیک دارد و هر نمایشنامه‌ای که در آن زمانمندی یادواره‌ای غلبه دارد، متن خصلت روایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of the Temporality of Narrative in Four Plays by Naghmeh Samini
چکیده انگلیسی مقاله The experience of time, like anything else in the world, can manifest itself in the text. Time is regarded as a structural element of the text. One characteristic of narrative is that time is considered as the main element of representation tool and the represented object. Therefore, time is described in the light of the chronological relationship between story and the representing text. By analyzing the time of the story and the time of the representing text, it can be concluded that in all the four plays of Naghmeh Samininarrative has two kinds of temporalities: the cyclic and the linear. The linear temporality gives a dramatic characteristic to the text, while the cyclic temporality gives an epic characteristic to the text. The cyclic temporality is always connected to a particular place and somehow reveals the feminine subjectivity governing the text. This study aims to show that when the linear temporality is dominant, the text is dramatic, and when the cyclic temporality is dominant, the text becomes narrative, while both temporalities exist in these four plays simultaneously.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رفیق نصرتی |
دانشجو دکتری ادبیات نمایشی

فریندخت زاهدی |
استادیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_5853_c29facc06e6d227022f42e2ec3d3384a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات