این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۹، شماره ۳۷، صفحات ۱۴۳-۱۶۷

عنوان فارسی طراحی سامانه اندازه گیری عملکرد فرودگاه‌ها با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی: فرودگاه مهرآباد)
چکیده فارسی مقاله کاهش چشمگیر منابع مالی، محیط بسیار پیچیده و سایر مشکلات روبروی فرودگاه‌ها، ایجاب می‌نماید تا فرودگاه‌ها به بهترین نحو ممکن از منابع موجود خود بالاترین بهره­برداری را نموده و با شناسایی متغیرهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل اطراف، نیازهای ذینفعان و مشتریان خود را پاسخگو باشند. به همین منظور مدیران فرودگاه‌ها همواره به دنبال بهبود عملکرد می­باشند. برای بهبود عملکرد نیاز است تا ارزیابی و اندازه­گیری مناسبی از عملکرد مجموعه وجود داشته باشد. در گام اول حوزه­های عملکردی و سپس شاخص‌های مهم و حیاتی عملکرد در هر حوزه فرودگاهی با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن شناخته می­شوند. به دلیل تفاوت محیط­های پیرامونی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... فرودگاه‌ها، امکان ارائه یک فهرست یکسان از شاخص‌های عملکرد برای همه فرودگاه‌ها وجود ندارد، لذا شاخص‌های عملکرد هر فرودگاه منحصر به همان فرودگاه باید شناسایی و تدوین شده و سپس سیستم اندازه گیری عملکرد آن فرودگاه طراحی شود. در ادامه با استفاده از نتایج گام اول، شاخص‌های عملکرد فرودگاه مهرآباد در حوزه‌های شناخته شده را با استفاده از نظر خبرگان شناسایی و دسته­بندی نموده­ایم. نتایج حاصل از این تحقیق، شناسایی 82  شاخص در 6 حوزه عملکردی ایمنی، اقتصادی، محیطی، کیفیت خدمات، تاخیر و ظرفیت، و بهره‌وری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Airport Performance Measurement System by means of Balanced Scorecard Method: A Case Study (Mehrabad Airport (
چکیده انگلیسی مقاله The significant reduction in financial resources, the very complex environment and other problems facing airports, require airports to make the best use of their existing resources to respond to the needs of their stakeholders and customers by identifying controlled and uncontrolled variables. For this reason, airport managers are always looking for improve performance. Performance improvement requires an appropriate evaluation and measurement of system performance. In the first step, the airport performance areas and then the critical performance indicators in each area are identified using the Balanced Scorecard method. Due to the differences in the peripheral, political, social, cultural and … environments of airports, it is not possible to provide a uniform list of performance indicators for all airports, therefore, the performance indicators of each airport, is unique to the same airport, and should be identified, then a system of performance measurement developed. Using the results of step one, we have identified and categorized the performance indicators of Mehrabad Airport in known areas using the experts' opinion. The results of this study identify 82 indicators in 6 performance areas safety, economic, environmental, service quality, delay and capacity, and productivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم علیپور |
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

محمدرضا خراشادی زاده |
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی


نشانی اینترنتی http://smsnds.journals.sndu.ac.ir/article_872_6fd701a4a168f9d4b5d73d8417626e11.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1129/article-1129-2321235.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات