این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۹، شماره ۳۷، صفحات ۳۰۵-۳۳۰

عنوان فارسی شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی دانشجویان در نظام آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله توسعه کارآفرینی ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه­بندی ابعاد مختلف موانع کارآفرینی دانشجویان می‌باشد. رویکرد پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی می‌باشد که در دو بخش کیفی و کمّی  انجام گرفته است. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 10 نفر از صاحب‌نظران و در بخش کمّی، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان بودند، که با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه‌ای تعداد 228 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه مورد پژوهش قرار گرفتند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه­ساختاریافته با صاحب‌نظران دانشگاهی و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. روایی داده‌ها در بخش کیفی، توسط راهبردهای روش‌های بازبینی توسط مشارکت­کنندگان و بازبینی توسط همکاران و در بخش کمّی، توسط روایی محتوایی و سازه تایید شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 925/0  تایید گردید. برای تحلیل داده‌های پژوهش، از روش‌های آماری استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی تاییدی استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که موانع فردی،  موانع آموزشی،  موانع مالی و موانع حمایتی مانند دولت و قوانین و نگرش‌های جامعه موانع اصلی کارآفرینی دانشجویان می‌باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying and Ranking the Barriers of Students’ Entrepreneurship in Higher Education System (From the Viewpoint of Faculty Members of Zanjan University)
چکیده انگلیسی مقاله Entrepreneurship development, alongside providing sustainable growth and development, will alleviate current problems including poverty, social and cultural disruption, and the unemployment of university graduates and that of other unemployed people. The current study aims at identifying and categorizing the barriers of students' entrepreneurship. The research has used a mixed-method design with sequential exploration which was conducted in two qualitative- quantitative part. The qualitative study included ten (N=10) experts and the quantitative study consisted of 228 lecturers who were sampled from the faculty members of Zanjan University, using stratified sampling method. Semi-structured interviews and a questionnaire were used to gather data for the qualitative and the quantitative studies, respectively. To validate the data in qualitative section, interviewees as well as colleagues were asked to review the data. With regard to validation of the questionnaire, content validity and construct validity were used. Reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test at 0.925. In order to analyze the research data, we utilized inferential statistical methods of confirmatory exploratory factor analysis. The findings revealed that individual barriers, educational barriers, financial barriers and supportive barriers such as government, regulations and social attitudes were the main barriers to students' entrepreneurship. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایرج احمدخانی |
دانشحو، دانشگاه ارومیه

حسن قلاوندی |
مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات ،دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران

بهناز مهاجران |
عضو هیئت علمی، دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://smsnds.journals.sndu.ac.ir/article_878_0a8ac5fc7324b54e558adb3e9d0e5cb2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1129/article-1129-2321241.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات