این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۹، شماره ۴، صفحات ۷۱۷-۷۳۲
عنوان فارسی
پیوندهای اینترنتی از منظر حقوق و فقه امامیه
چکیده فارسی مقاله
پیونددهی به محتوای تارنماهای اینترنتی شیوه رایجی است که موجب میشود کاربران بهراحتی به مطالب موردنظر خود دست یابند. در مورد پیونددهی دو مسئله قابل طرح است؛ اصل آزادی پیونددهی که در توجیه آن به ماهیت آزاد وب جهانی و مجوز ضمنی به دیگران برای پیونددهی به صفحات تارنما، به صرف حضور بیقیدوشرط در وب استناد شده است. دلیل عمده مخالفان، حذف درآمدهای تبلیغاتی صفحه نخست تارنمای پیوندشده در برخی پیونددهیهاست. مسئله مهم دیگر احتمال نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری دارنده مطلب پیوندشده است. ازاینرو باید انواع نقض محتمل ناشی از پیونددهی یعنی مستقیم (به مباشرت) و غیرمستقیم (به تسبیب) و حقوق مادی و معنوی را که احتمال نقض آنها بهوسیله پیونددهی وجود دارد، بررسی شود. جستار حاضر با روش تحلیلی-توصیفی، مفهوم و انواع مختلف پیوندهای اینترنتی و آزادی یا عدم آزادی پیونددهی و ارتباط پیونددهی با حق مؤلف را با رویکردی فقهی و حقوقی بررسی کرده و به این دستاورد رسیده است که همه پیوندها لزوماً ناقض حقوق مالکیت ادبی و هنری نیستند و درآمدهای تبلیغاتی تارنماها را نیز میتوان از آگهیهای موجود در صفحات میانی تأمین و پیونددهی را با ابزارهای فناورانه محدود کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تسبیب، حقوق مادی مؤلف، حقوق معنوی، قاعده لاضرر،
عنوان انگلیسی
Internet links from the perspective of law and Imamia Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله
Linking to other websites content on the internet is a common practice which makes it easy for users to access their desired material. Two issues are raised as to linking. First, freedom of linking principle which has been justified by free nature of worldwide web and implicit authorization to link to all pages of a website by mere unconditioned presence on the web. The main reason raised by opponents is elimination of advertising profits of the front page of the linked website in certain types of linking. Another important issue is the probability of infringing the linked website owner’s copyright. Hence the need to analyze possible types of infringement i.e. direct and indirect infringement and material and moral rights exposed to infringement by linking. This article, through descriptive-analytical method, has studied the concept and different types and freedom or prohibition of linking and the relation between linking and copyright from the perspective of Imamia Jurisprudence and law and concluded that all links are not necessarily infringing and the advertising incomes of websites may be acquired through advertisements on deep pages and linking may be restricted through technological means.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد هادی قبولی درافشان |
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jlq.ut.ac.ir/article_75383_fc38fcb7e5f039d3e560f3ddeea17183.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-2321266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات