این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نقد ادبی
، جلد ۲، شماره شماره ۶، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل* در تصویرپردازی اشعار مولانا
چکیده فارسی مقاله
نشانهشناسی ساختگرا تقابلهای دوتایی را عناصر دلالتمندی میداند که ساختار پنهان متن را تشکیل میدهد و با تحلیل آنها میتوان به تفسیر و تأویل معنا پرداخت. تقابلها که از دیدگاه زبانشناسی، روانشناسی و مردمشناسی ساختارگرا عامل شناخت و ادراک هستند، در متون فرهنگی اعم از آثار مکتوب ادبی یا هنرهای دیداری و شنیداری بروز و ظهورهای متفاوتی دارند. بررسی انواع تقابلهایی که مؤلف بهکار برده است و شیوه پردازش آنها، نتایج سبکشناختی بهدست میدهد؛ چنانکه بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا نشان میدهد: 1. همه تقابلهای ذهنی و عینی که نوعی تعالی و تنزّل را القا میکنند در جهت تبیین پدیدههای مادی و امور معنوی بهکار رفتهاند. 2. تقابلها در نقطهای بهوحدت میرسند و هویت تقابلی آنها مرتفع میشود. 3. سلب ماهیت تقابلی از عناصر دوگانه با شگردهای بیانی و بلاغی صورت میپذیرد که دستهبندی آنها به توصیفات سبکشناختی اشعار مولانا در مثنوی و کلیات دیوان شمس رهنمون است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقابلها، غزلیات شمس، مثنوی، مولوی، نشانهشناسی،
عنوان انگلیسی
A Semiotic Survey of Bilateral Elements as a Portrayal in Rumi’s Poetry
چکیده انگلیسی مقاله
Structural semioticians believe that bilateral contrasts are signifying elements which shape a text’s concealed structure; while their analysis makes the interpretation and paraphrase of meaning a possible task. Binary elements, which according to linguistics, psychology, and structural anthropology are factors of cognition and comprehension, have found a variety of different expressions and manifestations in cultural texts; whether they are in written form within literary works or have appeared in the visual and auditory arts. A survey of the variety of bilateral contrasting elements that the author has used, in addition to the manner in which they are processed, show the stylistics of the work; just as the semiotic study of binary elements in the depiction and portrayal of Rumi’s poetry show that: 1) All the objective and subjective bilateral contrasts which somehow instil ascension or descent are utilized for expressing materialistic and spiritual affairs and phenomena. 2) All the bilateral contrasts are finally united in a specific point and their contradicting identity is resolved. 3) Negation of contradictory identity from bilateral contrasts occurs through rhetorical and declarative devices which once categorized, guides us towards semiotic description of Rumi’s poetry in Massnavi and Shams Poetry Book (known in Persian as “Divane Shams”)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bilateral Elements, Massnavi, Rumi, Semiotics, Shams Sonnets
نویسندگان مقاله
زهرا حیاتی |
تهران
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_5770_fbd450044830a50cbe62df0e67d4b45f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-232135.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات