این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۲۲-۱
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر باورهای افراد تأثیر گذار در شکل گیری نهادهای رسمی اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد شناختی
چکیده فارسی مقاله
تشکیل نهادهای کارآمد در یک جامعه، بستگی به وجود برخی باورها در رهبران و نخبگان آن جامعه دارد. عواملی، باعث ایجاد یک باور در ذهن یک فرد میشوند. شناسایی باورهای مؤثر در ایجاد نهادهای کارا و عوامل بهوجود آورنده چنین باورهایی، هدف انجام این مطالعه است. دانش تولید شده در این پژوهش، با روش تحلیل محتوای کیفی استقرائی و بر اساس زندگی 6 فرد که صاحبنظران بهعنوان افراد مؤثر بر تغییرات نهادی سازمانهای اقتصادی معرفی نمودهاند، بهدست آمده است. براساس تحلیل محتوای متن مصاحبه با این افراد، بین تأثیر این افراد بر نهادهای اقتصادی و باور خودکارآمدی آنها، ارتباط مثبت مشاهده میشود. از دو عامل مؤثر بر باور خودکارآمدی، تجربه تسلط (تأثیر محیط زندگی و تجربیات در کودکی و نوجوانی) در 3 فرد نخست، نمره بالاتری از 3 فرد بعدی دارد؛ اما تجربه جانشینی (تأثیر والدین) نسبتاً بین این 6 نفر مشابه است. هر 6 نفر پدری داشتهاند که از موقعیت خوب اقتصادی و اجتماعی برخوردار بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقتصاد نهادی، اقتصاد شناختی، باورخودکارآمدی
عنوان انگلیسی
Identifying Effective Factors Influencing the Beliefs of the Elite Agents in the Formation of Official Institutions of Iranian Economy Using a Cognitive Economy Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Formation of institutions depends on leaders and elite's beliefs. Some factors influence the beliefs of people. The aim of this study is to identify beliefs affecting the formation of efficient institutions. In this research, the knowledge has been generated by the method of inductive qualitative content analysis, based on the lives of the six persons who have been introduced the experts as influential people in the formation of successful economic institutions. Based on the content analysis of the interviews, the self-efficacy beliefs have positive effects on the formation of efficient institutions, and skills and experiences affect the beliefs. Of two factors influencing self-efficacy belief, the experience of domination (impact of life circumference, and experiences of childhood and teenage) is of high scores in the first three persons than three next ones; however the substitution experience (impact of parents) is similar among sample under study. All six experts had good socioeconomic positions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا خواجه نائینی | Reza Khaje Naeeni
Ph.D. Candidate in Economics, Ferdowsi University of Mashhad
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
محمدطاهر احمدی شادمهری | mohamad taher ahmadi shadmehri
Associate Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
احمد صباحی | ahmad sabahi
Associate Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
علی چشمی | Ali Cheshomi
Assistant Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41595-1&slc_lang=fa&sid=18
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-2322168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات