این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه علوم سیاسی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷-۳۲

عنوان فارسی نشانه‌شناسی تبلیغات سیاسی مطبوعات در کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
چکیده فارسی مقاله این پژوهش در صدد بررسی نشانه‌شناسی عکس‌های تبلیغاتی مطبوعات در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. این پژوهش در پی آن است تا به این سوال پاسخ گوید که نشانه‌ها و ایدئولوژی مد نظر دو جناح در اگهی تبلیغات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ و چه مفاهیمی در تبلیغات انتخاباتی دو جناح برجسته شده است؟ برای پاسخ به این سوالات، این تحقیق به بررسی عکس‌های تبلیغات انتخاباتی در روزنامه های سراسری ایران، اعتماد، آرمان امروز، مردم‌سالاری، وطن امروز، رسالت، سیاست روز می‌پردازد. این کار با استفاده از روش نشانه‌شناسی منتج از آرای جان فیسک و نظریات بارت درباره ترکیب نشانه‌شناسی عکس و نوشتار انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از مجموع هفت آگهی، شش عدد از آنها مربوط به جناح اصلاح طلب و دکتر روحانی است. از بررسی آگهی‌های مربوط به دکتر حسن روحانی اینگونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که دکتر روحانی بیشتر رویکرد مدرن‌سازی داشته، او با گرایش به صنعت و اهمیت به تولید و حمایت از قشر صنعت‌گر برنامه آینده دولت خود را نشان می‌دهد. مفاهیمی که در تبلیغات انتخاباتی دکتر روحانی برجسته هستند عبارتند از: آزادی، عدالت، حقوق شهروندی، چرخه اقتصادی. ابراهیم رئیسی نیز با رویکردی مردم‌گرایانه و بر پایۀ ارزش‌های دینی در تنها آگهی تبلیغاتی خود ظاهر شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Semiotics Analysis of Political Advertising in 12th Iranian Presidential Election Campaign
چکیده انگلیسی مقاله This research examines the political newspaper advertising in the 12th presidential election campaign in Iran (2017). The main aim of this research is to analyze the signs and ideology of the two political rivals in their press advertising campaign. For this reason those visual symbols and texts were investigated in seven newspapers. In this study, national newspapers were selected in three political stands: Iran (Government newspaper), Etemad, Arman and Mardom-salari (Pro Reformatists), Vatan-e-Emrooz, Resalat and Siasat-e-Rooz (Pro Foudemetalists). Using the John Fiske semiotics method and Barthes’ theoretical framework, photographs and texts of the seven adverts of the two main electoral candidates were examined. The results of this study showed that out of a total of seven advertisements, six of them were related to the reformist faction and in support of Hassan Rouhani's candidacy. Rouhani's advocacy emphasized the modernization approach, the development of industry, the increase in production, as well as those concepts such as freedom, justice and citizenship rights. The only rival candidate (Ibrahim Raeisi), backed by other newspapers, followed a populist approach by promoting religious values, back to the basics and fair distribution of wealth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسینعلی افخمی |
دانشیارِ دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

مسعود تقی آبادی |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مریم عسگرانی |
دانش آموخته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://www.ipsajournal.ir/article_371_eebba67fe7ca540c4dab997d3c749fdc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1486/article-1486-2322284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات