این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۸

عنوان فارسی آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری
چکیده فارسی مقاله آموزش معماری یکی از مهمترین آموزش­ها در دوره متوسطه آموزش عمومی است. مطالعات صورت گرفته مبین آن است که رابطه معناداری میان آموزش هنر و ارتقای سطح خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه وجود دارد. حال مساله کلیدی در این مقاله آن است که آیا می توان این رابطه را میان آموزش معماری و ارتقای سطح خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه قائل شد یا خیر؟ ابزار پژوهش بر اساس مدل نظری تفکر واگرا بر اساس چهار خرده­ابزار کلیدی آن ساخته شده که عبارتند از: 1- اصالت یا ابتکار 2- سیالی 3- انعطاف‎پذیری 4- بسط. پژوهش با انتخاب دو نمونه، یعنی یکی از هنرستان­های فنی و یکی از هنرستان­هایی که در آن آموزش معماری صورت می­پذیرد، مطالعه را پیش می برد و نتایج مورد انتظار پژوهش را استخراج می­کند. دستاوردهای کمی و کیفی پژوهش نشان‎دهنده آن است که آموزش معماری بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان دوره متوسطه تحصیلی تاثیر قابل توجهی دارد. مولفه‎های انعطاف‎پذیری، ابتکار، بسط و در نهایت سیالیت به ترتیب از اهمیت بسیار زیاد در این میان برخوردارند و این مقادیر در نمونه شاهد، در مقایسه با مورد، تغییر قابل توجهی را نشان می­دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش معماری، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، دانش‎آموزان متوسطه،

عنوان انگلیسی Designing based Education and its role in Success of Architecture Students
چکیده انگلیسی مقاله Architecture education is one of the most important issues in public education at technical school. Accordingly, this paper compares them with each other, and discusses whether lessons in technical school trainings are effective in improvement of skills and abilities of architecture students or not. Meanwhile, the research methodology is logical argumentation and used techniques are comparative method. Moreover, the main goal in this paper is definition designing based education and its role in success of architecture students. This paper intends to study the learning methods in high schools and practical continuous training ways in technical schools of Iran. Studies and research shows the correlation between arts and promoted level of creation of students in high school. Now main problem in this paper is that “can this consider relation between educations and promote level of creativity in student and high level or not?” research methods is based on theoretical divergent thinking and four essential concepts that are involved include: 1- originality or Initiative, 2- Fluidity, 3- Flexibility, 4- Expansion and development. Research was done based on 2 case studies; a technical school, and one of technical schools that teach architecture. Results show that architectural education does have an effect on the improvement of level of creation and Education in student of technical schools. Parameters of flexibility, Initiative, Expansion, and Fluidity have critical role in this study and they are mentioned as the most important to the least important one. It was found that there is a significant difference between control group and experimental group in the above mentioned parameters. Ultimately, the result shows that creativity practice and art trainings in technical schools causes educational improvement. The main subject of this study was to determine the effect of art training on the creativity and educational improvement of high school students and the archived results prove that. In addition, art training at experimental group results in activation of right hemisphere of the brain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید قدمی |
عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://bsnt.modares.ac.ir/article_10195_9ad62bac1e5465947b3ca18cc4870821.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1294/article-1294-232248.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات