این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۵۶-۲۶۹
عنوان فارسی
نقش میانجی آمیختگی شناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب امتحان، به عنوان یکی از مشکلات روانشناختی- تحصیلی در دانشجویان دختر، شیوع بالاتری دارد. ذهنآگاهی و آمیختگی شناختی در تبیین مشکلات روانشناختی، نقش قابل ملاحظهای میتوانند داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، نقش میانجی آمیختگی شناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش بررسی: مطالعه حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و از روش معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. از جامعه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری داوطلبانه، نمونهای با حجم 120 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی و پرسشنامه آمیختگی شناختی استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 21 و SmartPLS نسخه 2 در سطح 01/0 تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد، ذهنآگاهی بهصورت منفی آمیختگی شناختی و اضطراب امتحان را پیشبینی میکند (001/0 > P). همچنین ذهن آگاهی به صورت غیرمستقیم و با نقش میانجی آمیختگی شناختی میتواند اضطراب امتحان را پیشبینی نماید (01/0 > P). نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، نشانگر اهمیت ذهنآگاهی و آمیختگی شناختی در تبیین اضطراب امتحان بود و آمیختگی شناختی، بین ذهنآگاهی و اضطراب امتحان، نقش میانجی دارد. بنابراین به منظور کاهش آسیبهای روانشناختی- تحصیلی (مانند اضطراب امتحان) میتوان دورههای آموزش مهارتهای ذهنآگاهی برگزار کرد. واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، ذهنآگاهی، آمیختگی شناختی، دانشجویان
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، ذهنآگاهی، آمیختگی شناختی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Mediating role of Cognitive Fusion in the Relationship of Mindfulness and Test Anxiety among Female Undergraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Test anxiety, is one of the Psychological-educational problems that have a higher prevalence in female students. Mindfulness and cognitive fusion can play a remarkable role in explaining psychological problems. The aim of current research was to investigate the mediating role of Cognitive fusion in the relationship of mindfulness and test anxiety among female undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Methods: the current research design is Descriptive correlation and the used method is Structural equation based on Partial least squares approach. A sample of 120 people were selected by Voluntary sampling method from the population of female Undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Test anxiety questionnaire, short form of mindfulness inventory and cognitive fusion questionnaire were used for data collection. The gathered data were analyzed by SPSS 21 and SmartPLS 2 software at the level of 0.01. Result: findings showed mindfulness negatively predict Cognitive fusion and test anxiety (P> 0.01). Also mindfulness could indirectly predict test anxiety with the mediating role of Cognitive fusion (P > 0.01). Conclusion: The findings of this study represent the importance of mindfulness and Cognitive fusion in explaining the test anxiety and Cognitive fusion has a mediating role between mindfulness and test anxiety. Thus In order to reduce psychological-educational problems (Such as test anxiety), Mindfulness skills training courses can be held. Keywords: Test Anxiety, Mindfulness, Cognitive Fusion, Students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Test Anxiety, Mindfulness, Cognitive Fusion, Students.
نویسندگان مقاله
فرهاد اصغری | Farhad Asghari
Assistant Professor, School of Literature and Humanities, Department of Counseling, University of Guilan, Rasht, Iran
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
علی صیادی | Ali Sayadi
Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, Department of Counseling, University of Guilan, Rasht, Iran
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
رضا قاسمی جوبنه | Reza Ghasemi Jobaneh
PhD Student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
ایمان بهاروند | Iman Baharvand
MA, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
کارشناس ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1094-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2324151.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات