این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۸۶-۲۹۴
عنوان فارسی
بررسی علل بینظمی درآغاز نیمسال تحصیلی دانشگاههای علوم پزشکی از منظراعضاء هیأت علمی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برگزاری کلاسهای آموزشی براساس تاریخ تعیین شده از سوی دانشگاه نوعی نظم و تبعیت از قوانین آموزشی محسوب میشود. اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم تأخیر یک یا چند هفتهای در شروع ترم تحصیلی است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین علل بینظمی در آغاز ترم تحصیلی دانشگاههای علوم پزشکی از منظر اعضاء هیأت علمی، انجام پذیرفت. روش بررسی: مطالعه توصیفی مقطعی حاضر در سال 1395، به شیوه در دسترس با مشارکت 59 نفر از اعضاء هیأت علمی سه دانشگاه علوم پزشکی (بابل، شهید بهشتی و ایران)، انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهای 22 سؤالی مشتمل بر چهار بخش در مورد عوامل مؤثر بر بینظمی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط تیمی از اساتید و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون (82/0=r) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج: اکثر اعضاء هیأت علمی شرکتکننده در مطالعه مرد (34 نفر) بودند. بیشترین سهم آنها استادیار (23 نفر) و متوسط سابقه کار آنان 6/8 ± 24/15 سال بود. پرسش از آنان در خصوص علل غیبت دانشجویان نشان داد که مهمترین عامل غیبت به عقیده آنها، ترغیب دوستان دانشجو برای شرکت نکردن در کلاسهای آغاز ترم (773/0 ± 29/4) و مهیا نبودن امکانات رفاهی مانند خوابگاه و غذاخوری در آغاز ترم تحصیلی (28/1 ± 74/3) بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، وقوع بینظمی در آغاز هر ترم تحصیلی، تحت تأثیر عوامل مختلف بهویژه ترغیب همکلاسیها برای شرکت نکردن در کلاس است اما استادان با اثرگذاری مطلوب خود میتوانند از آن پیشگیری نمایند. واژههای کلیدی: دانشجویان، عضو هیأت علمی، دانشگاه
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، عضو هیأت علمی، دانشگاه
عنوان انگلیسی
Reasons for Classes Irregularity at the Beginning of Each Semester from the Viewpoint of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Holding classes based on a university-set date is a form of discipline and compliance with educational regulations. But what we currently observe is one or more weeks of delay in starting the semester. This study aimed to determine the causes of irregularities at the beginning of each semester in medical universities from the viewpoint of faculty members. Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted in 2016, using the available sampling method on 59 faculty members of three Universities of Medical Sciences (Babol, Shahid Beheshti and Iran). The research tool was a 22-item questionnaire consisting of four sections on factors affecting irregularities. The validity of the research tool was confirmed by six faculty members and its reliability was confirmed by the test-retest method (r = 0.82). Result: The majority of faculty members participating in the study were male (34 people), most of them were assistant professors (23 people) with the average work experience of 15.24±8.6 years. Asking them about the reasons for the students' absence showed that they believed the most important reason was their friends persuading them not to attend the first classes of each semester (4.29±0.773) and the lack of facilities such as dormitory and dining room at the beginning of the semester (3.74±1.28). Conclusion: According to the findings, the occurrence of irregularities at the beginning of university semesters is influenced by various factors, especially encouraging classmates not to attend the classes, but the teachers can prevent it with their desired influence. Keywords: Medical students, Faculty members, University
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical students, Faculty members, University
نویسندگان مقاله
آرام تیرگر | Aram Tirgar
Professor, Social Determinate of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
استاد گروه پزشکی اجتماعی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سید حسین موسوی | Syed Hossein Mousavie Anijdan
Assistant professor, Allied Medicine Faculty, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
استادیارگروه تکنولوژی پرتوها، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
مصطفی پویاکیان | Mostafa Pouyakian
Assistant professor, Department of Occupational Health and Safety, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
خدابخش جوانشیر | Khoda Bakhsh Javanshir
Associate Professor, Mobility Impairment Research Center, Physiotherapy Department, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشیار گروه فیزیوتراپی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات اختلال حرکت، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
زهرا اقالری | Zahra Aghalari
MSc of Environmental Health Engineer, School of Health, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-941-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2324153.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات