این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۰۷-۳۱۵
عنوان فارسی
ارزیابی نگرش دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد به تلفن همراه در فعالیتهای آموزشی و میزان بکارگیری آن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه یادگیری از طریق تلفن همراه، یک شیوه آموزش نوین و زیرمجموعهای از یادگیری الکترونیکی است که به تغییر در طرز فکر در مورد طراحی و برنامهریزی اهداف و محیطهای یادگیری اشاره دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد نسبت به تلفن همراه در فعالیتهای آموزشی و میزان بکارگیری آن انجام شد. روش بررسی: این پژوهش مقطعی، در سال تحصیلی 98-97 با بررسی 150 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک دانشجویان، کاربردهای تلفن همراه در آموزش و تعیین نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از تلفن همراه در آموزش، انجام گردید. روایی آن، توسط هفت صاحب نظر در حوزه آموزش با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 794/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 16 صورت گرفت. نتایج: بررسی نظرات 150 نفر دانشجوی دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در شش گروه آموزشی، مشخص گردید که دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، بیناییسنجی، رادیولوژی، گفتاردرمانی، مدارک پزشکی، به ترتیب بیشترین استفاده از تلفن همراه برای انجام فعالیتهای آموزشی خود بهره گرفتند. بیشترین استفاده عمومی دانشجویان از تلفن همراه در دانشگاه، استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی، گرفتن عکس و فیلم و در فعالیتهای آموزشی و بیشترین استفاده در خواندن فایل، مشاهده نمرات، ضبط صدا و انتخاب واحد بوده است. از دید دانشجویان، استفاده از تلفن همراه در فعالیتهای آموزشی موجب کسب نمره بالاتر، انجام سریعتر فعالیتها، ارتباط بهتر بین استاد و دانشجو و تسریع در بازخورد از یادگیری میشود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، تشویق مدرسین جهت بکارگیری تلفن همراه در فعالیتهای آموزشی و برگزاری کارگاههای آموزشی برای افزایش آگاهی، از قابلیتهای تلفن همراه پیشنهاد میشود. طراحی برنامهها و نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر تلفن همراه، ترویج فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه در امور آموزشی، باید مدنظر برنامهریزان آموزشی قرار گیرد. واژههای کلیدی: تلفن همراه، تلفن هوشمند، آموزش، دانشجویان، یادگیری مبتنی بر تلفن همراه، نگرش، یادگیری سیار
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating Students’ attitudes and usage e of mobile in educational activities at Paramedical Sciences School
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Mobile learning is a new way of modern teaching method and a subset of e-learning that refers to a change in thinking about the design and planning of learning goals and environments. The purpose of this study was to investigate the attitude of students of the Medical Sciences School toward the mobile phone in educational activities and its usage. Methods: 150 students of Mashhad School of Paramedical Sciences were investigated in this cross-sectional study in 2019-20, using a researcher-made questionnaire including three sections on student demographic information, mobile applications in education, and student attitude toward mobile phone use in educational activities. The questionnaire`s validity was obtained according to 7 experts' opinions in the field of education, and its reliability was calculated using Cronbach's alpha of 0.794. Data were analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS 16 software. Result: From the investigation of 150 students of Mashhad Paramedical Sciences opinions in six educational groups indicated that students of health information technology, laboratory science, physiotherapy, ophthalmology, radiology, speech therapy, medical records, mostly used mobile phones for their educational activities respectively. The most common use of students' mobile phones at university was the use of the Internet and social networks, taking photos and videos, and the most common use in teaching activities was reading files, viewing scores, recording audio and selecting units. From the students' perspective, using mobile phones in educational activities leads to getting higher scores, doing activities faster, make better communication between teacher and student, and speeded up the learning feedback. Conclusion: According to the results, we suggest encouraging teachers to use mobile phones in academic activities and running workshops to increase the awareness of mobile capabilities. Also educational planners, and mobile based learning programs should design educational software to promote the correct culture of mobile use in educational activities. Keywords: Cell Phone, Smartphone, Education, Students, Mobile-Based Learning, Attitudes
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه معراجی | marzieh meraji
Assistant professor, Medical records and Health Information technology department, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ریحانه نوروزی اول | reyhane nourouziaval
BSc in Health Information Technology, Medical records and Health Information technology department, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of medical sciences, Mashhad, Iran.
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
پرویز معروضی | parviz marouzi
Instructor, School of medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
زهرا مرشد لو | zahra morshedlo
BSc in Health Information Technology, Medical records and Health Information technology department, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of medical sciences, Mashhad, Iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ساناز سادات محمودیان | sanaz sadat mahmoodian
Master of Sciences in Medical Records, Medical records and Health Information technology department, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
کارشناس ارشد مدارک پزشکی، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-991-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2324155.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات