این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
واکاوی اثر ویژگیهای شغلی بر رضایت شغلی و استرس شغلی با میانجیگری کار عاطفی در پرستاران بیمارستان شریعتی شهرستان اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاران در مقایسه با سایر مشاغل، استرس شغلی بالاتری را تحمل میکنند، بنابراین رضایت از شغل و ویژگیهای آن اهمیت بسیاری برای آنها دارد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای شغلی بر رضایت و استرس شغلی با میانجیگری کار عاطفی بر پرستاران بیمارستان شریعتی شهر اصفهان میباشد. روش کار: در این مطالعه مقطعی که سال 1397 بر روی پرستاران بیمارستان شریعتی شهر اصفهان انجام شد، جامعه آماری 180 نفر بوده که با روش مورگان 118 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای شغلی، استرش شغلی، رضایت شغلی و کار عاطفی جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss و Smart pls3.2.6 استفاده شد. یافته ها: مطابق با نتایج پژوهش، ابعاد ویژگیهای شغل یعنی اهمیت، هویت، استقلال، بازخورد و تنوع مهارت بر رضایت شغلی و استرس شغلی با میانجیگری کار عاطفی (کار سطحی و کار عمیق)، با مقدار آماره تی 8.589 در تأثیر ویژگیهای شغلی بر کار عاطفی و مقدار 6.381 در تأثیر کار عاطفی بر رضایت شغلی و مقدار17.382 در تأثیر کار عاطفی بر استرس شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: ویژگیهای شغل بر رضایت شغلی و استرس شغلی با میانجیگری کار عاطفی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین پیشنهاد میشود که مدیران بیمارستانها به ویژگیها و رضایت و استرس شغلی و عاطفی بودن شغل توجه ویژهتری داشته باشند و سیاستهای لازم را جهت بهبود استرس و رضایت شغلی از طریق شناخت بیشتر ویژگیهای شغلی و کار عاطفی به کار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Examining the effect of the job characteristics on job satisfaction and job stress by mediating the emotional work among nurses in Shariati hospital, Isfahan city
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nurses, in comparison with other occupations, expose higher job stress; therefore, satisfaction in this job and its characteristics is very important. The purpose of this study was to investigate the effect of occupational characteristics on job satisfaction and job stress with the mediation of emotional work among nurses in Shariati Hospital, Isfahan City. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted among nurses of Shariati hospital in Isfahan city, in 1397. The population in this study was 180 people selected by Morgan method at about 118 nurses. The data were collected using the job characteristics, job styles, job satisfaction and emotional work questionnaires. The SPSS Ver. 20 and Smart pls 3.2.6 software were used for data analysis. Results: According to the results, the dimensions of job characteristics such as importance, identity, independence, feedback, and verity of skills on job satisfaction were obtained. Also, the occupational stress by mediating emotional work (superficial and deep work), based on statistical results ( t-test), the value of 8.589 statistics for the impact of occupational characteristics on work emotional, the 6.381 effects of emotional work on job satisfaction and value of 17.382 for significant effect on emotional work on job stress were efficiently achieved with positive effect. Conclusion: Based on mediating emotional work, the Job characteristics have a positive and significant effect on the nurses' job satisfaction and job stress. Therefore, the hospital managers should pay more attention to the characteristics and satisfaction of job stress and emotion of the job. The management of job stress and job satisfaction was improved through the recognition of the features of work and emotional work as favorite policies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
المیرا وزیری | Elmira Vaziri
Department of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
مرضیه ذاکری | Marziyeh Zakeri
Department of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
علیرضا رجبی پور میبدی | Alireza Rajabipoor Meybodi
Department of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74-34&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/249/article-249-2324162.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات