این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۳

عنوان فارسی شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی اپراتورهای جرثقیل برجی با استفاده از ترکیب دو روش SHERPA و CREAM
چکیده فارسی مقاله مقدمه: جرثقیل ها به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات در فرآیند جابجایی بار، از عوامل اصلی بروز حوادث در سایت های ساختمانی به شمار می روند. با توجه به آنکه خطای انسانی از مهمترین دلایل حوادث مرتبط با جرثقیل ها می باشد، در این پژوهش به بررسی خطاهای انسانی اپراتور جرثقیل برجی در پروژه های ساخت و ساز شهری، با استفاده از روش های SHERPA وCREAM  پرداخته شده است. روش کار: در این راستا ابتدا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی وظائف اصلی و زیروظائف اپراتور جرثقیل برجی مشخص شدند. سپس با استفاده از روش  SHERPAپس از طبقه بندی انواع وظایف، خطاهای احتمالی در هر وظیفه پیش بینی گردید. با استفاده از روش CREAM نیز نوع کنترل های موجود در هر وظیفه و همچنین احتمال بروز خطا در وظایف و زیر وظایف آن ها تعیین گردید. در ادامه با تعیین ریسک های هر خطا، اقدامات کنترلی جهت کاهش ریسک به حد قابل قبول تعریف گردید.   یافته ها: بر اساس نتایج روش SHERPA، 148 نوع خطا پیش بینی گردید. در ارزیابی ریسک خطاهای انسانی، زیروظیفه ی بازرسی از عملکرد سیستم ضد برخورد رادیویی با احتمال خطای کل معادل 0.0003 دارای بالاترین ضریب کنترلی و زیروظیفه بازرسی از حفاظ های موجود با میزان احتمال خطای کل 056/0 دارای کمترین ضریب کنترلی بودند. زیروظائف مرتبط با بازدید حفاظ ها با احتمال خطای شناختی 0.07 و زیر وظایف با احتمال خطای شناختی 0.05 از مهم ترین وظائف شناسایی شده با احتمال خطای بالا بودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان که استفاده از روش های مکمل کیفی و کمی، امکان شناسایی و اولویت بندی خطاهای شناسایی شده را فراهم می آورد. این امر با کمک به اختصاص صحیح منابع محدود سازمانی به کنترل ریسک های غیر قابل قبول، به افزایش کارآیی و در نهایت بهره وری می انجامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صنعت ساختمان سازی، جرثقیل های برجی ، خطای انسانی، CREAM،SHERPA

عنوان انگلیسی Identification and assessment of human errors among tower crane operators using SHERPA and CREAM techniques
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Cranes are of the major causes of accidents in the construction industries. As human error mostly causes crane accidents, this study aims to investigate the human errors of tower crane operators in the construction projects using SHERPA and CREAM techniques. Material and Method: In this research, first, all of the tasks of the tower crane operator were identified and analyzed. Then, adopting SHERPA technique, probable operator errors were identified in each task and the control modes and error probability were determined by CREAM technique. Finally, all the human errors risks were assessed and the actions for risk control were defined to control them in the acceptable level. Result: According to the SHERPA technique, 148 errors were identified in the crane operator tasks. The human error assessment showed that monitoring the anti-collision system with the risk probability of 0.0003 has the highest control factor, while monitoring the existing guards with the risk probability of 0.056 has the lowest control factor. Also, the important tasks with high human errors were monitoring the guards with the cognitive risk probability of 0.07 and the tasks with cognitive risk probability of 0.05. Conclusion: The findings in this study indicated that using complementary qualitative and quantitative methods can provide identification and prioritization of identified errors. This can help the organization   to allocate limited organizational resources to control unacceptable risks and increase the efficiency and effectiveness eventually.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هستی برقعی پور | Hasti Borgheipour
1. Department of Environmental Engineering, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

غزاله منظمی تهرانی | Ghazaleh Monazami Tehrani
2. Department of Health, Safety and Environment, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه سلامت، ایمنی و محیط ‌زیست، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

شهریار مددی | Shahriyar Madadi
Department of Health, Safety and Environment, Faculty of Engineering, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
گروه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

ایرج محمدفام | Iraj Mohammadfam
4. Department of Occupational Health Engineering, Occupational Safety and Health Research Institute, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
قطب علمی- آموزشی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74-35&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/249/article-249-2324163.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات