این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
پژوهشی بر ارتباط موضوعی نقوش بهکار رفته بر سطوح ابینه با متن ادبی آنها در نگارههای شاهنامهی شاه تهماسب
چکیده فارسی مقاله
نقاشی دیواری از عناصر تصویری به کار رفته در نگارگری است که ذهن مخاطب در مورد نوع ارتباط آن با موضوع نگاره به چالش کشیده میشود. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی این عنصر تصویری با دیگر عناصر و دستیابی به کارکرد آن در تعامل با موضوع نگاره بر اساس الگوی سوسوری بوده است.20 نمونه از نگارههای شاهنامهی تهماسبی با نقوش مختلف برای بررسی این رابطه انتخاب شده است. به منظور جمعآوری مطالب، مطالعهی همزمان تصاویر و اشعار داستان در مقاطع مختلف آن صورت گرفته است. یافتههای پژوهش به شیوه کیفی بررسی شده، سپس با روش تحلیلی و تطبیق دال و مدلول و بررسی روابط آنها در سطوح مختلف، به ارائهی ارجاعات و دلالتهای مفهومی در نقاشی دیواریها پرداخته است. در 14 نگاره، نقاشیهای دیواری به طور مستقیم و غیرمستقیم به ابیاتی از اشعار داستان ارجاع دارد. براساس تحلیل صورت پذیرفته، نقشها علاوه بر کارکرد تصویری در جهت ایجاد ساختار ترکیبی مناسب و زیبا، به بیان موضوعی داستان کمک کردهاند. نقاشیهای دیواری، گاه نشانههایی دال بر اتفاقی در آینده هستند، و گاه به فضاسازی شرایط موجود کمک میکنند. همچنین تأکید بر موضعگیری نگارگر مبتنی بر درست و نادرست بودن اتفاق دارد. این ویژگیها سبب روایت تصویری کاملتری از داستان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی دیواری، دال، مدلول، دلالت، شاهنامهی شاه تهماسب،
عنوان انگلیسی
Research on the Thematic Relationship between Applied Motifs to the Surfaces of the Buildings with Literary Text in the Shahnama of Shah TahmaspPaintings
چکیده انگلیسی مقاله
Illustrated Shahnama of Shah Tahmasp, manuscript of1538AD and one ofsafvidperiodeMasterpiece in Persian painting,composed of 258 paintings. Illustrators for stories painting, sometimes have chosen several time and place of a story to illustrate and have created a namber of works. Fereydoun, Zahak, Siavash, Zal, Anoushiravan and Kaykhosro stories are like this. Some of these paintings have images of architecture. Some of the designs depicted on the walls of buildings, which is defined in this study as mural. Mural is a visual element in paintings that the reader's mind about its relationship with the subject of image is challenged. Mural is a part of the architecture in which, painter is making a colorful or one-color monochrome. These motifs include the role of Angel, Angelica and arabesques, plants, animals and strange creatures, which smooth design and free spin of brush is their features. This type of design are divided into three categories: A- nature, B- strange creatures, C- Illumination. The purpose of this study was to evaluate the relationship with other elements of the visual elements and achieve its function in cooperation with the image based on Saussure's model. According to Saussure's model, it implies that the relationship between signifier and signified is the result of an evaluation criteria in relation to visual elements and subject in the paintings. The research question is whether the motifs used in the murals are in relation to a reference? And if there is a relationship, what places they have in narrate stories? The use of depictions of humans, angel and animals and plants in mural has created this capability that in addition to decorative effect on the composition and function, include implication and reference, and the possibility to express meaning through metaphor References. The 20 samples from the Shahnama of Tahmasppaintings with the plants and animals and strange creatures were selected for this study. To gather information, images and poetry reading at the same time in different sections has been performed. The findings of the qualitative study method has been studied, then the analysis and implementation of the signifier with the signified and their relationships at various levels has provided references and implications of the concept of painting in murals. The 20 paintings that have been analysed, in the context of 5 poem paintings and murals has not been found. Among 15 other paintings, in 1 painting, relationship between subjects of paintings with mural can be seen, but there is no indication of a poem. 14 paintings include indication of poem and homolographic relationship between mural and subject of image. Based on the analysis carried out, paintings in addition to visual function to create the perfect and beautiful combination, have contributed to the subject of story. Sometimes, murals show happens in the future, and sometimes help to create space and current condition. Meanwhile, the position of painter based on true or false is critical. This feature makes more complete picture narration of the story.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مینا صدری |
استادیار گروه نقاشی و مجسمه سازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_55506_b74dfb91307fca3482bef4c153065628.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-232456.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات