این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تحقیقات حقوقی
، جلد ۲۲، شماره ۸۸، صفحات ۲۸۹-۳۱۴
عنوان فارسی
جستاری بر مفهوم عدالت اداری
چکیده فارسی مقاله
چکیدهتعیّن مفهوم عدالت اداری مستقل از ذهن ادراک کنندگان رخ نمیدهد، فلذا این عینیت محصول شناختی است که موضوع شناسا (ابژه) در همراهی با فاعل شناسا (سوبژه) آن را ممکن میسازد و در بافتی قراردادگرا مورد مطالعه قرار میگیرد. بررسی نظریهای پیرامون عدالت اداری در بافتی قراردادگرا، مطابق روششناسی نهادگرا-مانند نظریه عدالت جان راولز- مستلزم بررسی سه مؤلفه مصلحت عمومی، حق و نیاز به عنوان ابعاد عدالت اداری در نظام حقوق اداری است. مصلحت عمومی مفهومی دو وجهی است؛ وجه نخست آن ناظر بر اعمال و تصمیمات نوعی دولت و مراجع عمومی است که غالباً از طریق مقرراتگذاری و وضع آئیننامه صورت میپذیرد؛ وجه دوم، نظارت قضایی بر اینگونه اعمال است. در واقع نظارت دادگاههای اداری بر مصلحت دولت است.از اینرو، جدال میان منافع فردی و مصلحت عمومی در این بعدِ عدالت اداری برجستهتر است. مفهوم عدالت اداری در باب حق نیز در دو وجه ماهوی و شکلی تعیّن می-یابد. آئینهای اداری و دادرسی، ابزارهایی جهت تضمین حق محسوب میشوند که ناظر بر وجه شکلی حق هستند. اخذ تصمیمات موردی و همچنین رسیدگی به تظلمات مردم نسبت به اقدامات و تصمیمات مراجع و مقامات عمومی از صُوَر ماهوی حق هستند. سومین بعد عدالت اداری نیاز است که در اندام حق–ادعا و انتظارات مشروع در نظام حقوقی ظاهر میشود و همواره بُعدی توسعهای دریک نظام حقوقی موضوعه دارد و متضمن محتوای حداقلی حقهای طبیعی است.واژگان کلیدی: عدالت اداری، مصلحت عمومی، حق، نیاز، قراردادگرایی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت اداری، مصلحت عمومی، حق، نیاز، قراردادگرایی،
عنوان انگلیسی
An inquiry about the concept of administrative justice
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractObjection of the administrative justice conception does not occur independently of the minds of percepts; therefore, this is the objectivity of a cognitive product which enables the object of the identifier to be in conjunction with its subject and is studied in the contractual context. A review of the administrative justice theory in the contractual context, based on institutionalized methodology, is similar to John Rawls, theory of justice, requires the consideration of three components of public interest, right and need as the aspects of administrative justice in the administrative law system. The public interest is a two-dimensional concept; the first aspect concerns the actions and decisions of a kind of government and public authority which often made through the regulation and statute of law. The second one is judicial review on such acts which are the supervisions of administrative courts on the interest of government and individual benefits. Therefore, the conflict between individual benefits and public interests in this aspect of administrative justice is more prominent. The concept of administrative justice on the right is determined in formal and substance dimensions. Administrative procedure and procedural code are the means of guaranteeing the right to respect the formal right. Obtaining case decisions, as well as investigating public’s claims to the actions and decisions of the authorities, are fundamentally the types of formal right. The third dimension of administrative justice is needed that appears in the right-claim and legitimate expectations in the legal system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بابک باصری |
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ایران
نشانی اینترنتی
http://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87433_c6d18ca7151660eefb3541d8aae3747d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/697/article-697-2324681.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات