این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱-۱۳
عنوان فارسی
راهبردهای تبلیغاتی در جهت تداوم برند* (مطالعهی لوگوهای مناسبتی گوگل)
چکیده فارسی مقاله
چکیده هر تولیدکنندهی محصول یا ارایهدهندهی خدمات، بهمنظور معرفی محصول یا خدمات و فروش بیشتر نیازمند تبلیغات است. در این میان، توجه به ساخت و گسترش برند از اهمیت ویژهای جهت موفقیت بنگاههای اقتصادی در عرصهی رقابتهای بینالمللی برخوردار است. با هدف معرفی اینگونه راهبردها، گوگل بهعنوان یکی از موفقترین نامهای تجاری دههی اخیر انتخاب شد تا مهمترین راهبردهایی که در راستای تداوم نام تجاریاش از طریق طراحی لوگوهای مناسبتی بهکار بسته، مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، نمونه های مورد مطالعه در این پژوهش از میان 1421 لوگوی مناسبتی جمعآوری شده از سال 1998 تا 13 می 2012 انتخاب شد. روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که گوگل بهجای اخذ یک راهبرد تبلیغاتی ثابت از مجموعهای از راهبردهای متنوع استفاده نموده تا موفق به جذب گروههای مختلف مخاطبان شود. اصول سهگانهی راهبردی گوگل را میتوان در کاربرد آسان و سادگی، کاربر محوری و رویکرد کمینهگرایی خلاصه نمود. مهمترین راهبردهای مورد استفاده گوگل شامل تکرار، ترقی همراستای تحول تکنولوژی، توازن متن و تصویر، ارتباط تعاملی، پرداختن به مضامین متنوع، توجه به تفاوتهای فرهنگی و جغرافیایی، بهرهگرفتن از شهرت اشخاص برای پذیرش برند، برنامه تبلیغاتی یکپارچه، ایجاد حس نشاط با رویکرد طنزآمیز و جذابیت رنگی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Advertising Strategies in Brand Establishment* (A case study of Google Doodles)
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Every producer or service provider needs advertisement for production introduction and better selling. Therefore, attention to manufacturing and development of the brand is of special importance for the financial institutions in the international competitions. The improvement of brand value directly depends on advertising and brand identification. Therefore, Internet has become an important communicational tool that helps commercial brands to be publicized universally with fewer expenses. Any producer needs advertisement to introduce and sell its production and advertisement also needs media to transfer the message. Each media covers just a special range of users. Therefore, one kind of media is not emphasized in advertising, but the aim is to have attention to different media which are complementary to each other. Generally the media or advertising channels can be categorized into four groups: the press, broadcasting media, environmental advertisement and Internet. The press includes magazines, newspaper, etc. while broadcasting contains radio and television. Environmental advertisement also includes a wide range of indoor or outdoor advertising which is publicized to a large crowd of people. To introduce these strategies, Google is chosen as one of the most successful brands in the last decade so that its most important strategies that have contributed in brand establishment through proper logo design are analyzed. It was for the first time in 1998 that Google founders changed the logo of Google for participation in Burning Man Festival to inform the users of their absence and out-of-order service. The success of this strategy leaded Google to change its logo according to special ceremonies and searching becomes amusing and enjoyable for users. Nowadays, this process has popularized Google to the extent that some users collect the logos. To investigate the reasons of this success, 1421 Google Doodles from 1998 to 2012 are studied in this paper. The method of sampling was purposeful and non-accidental. The results showed that in place of using a stable advertising strategy, Google has applied a collection of diverse strategies to attract a wide range of users. The three principles of Google can be summarized as easy application and simplicity, user-oriented, and minimal approach. Repetition, improvement according to technology, balance between the text and picture, interactional relation, usage of varied concepts, attention to cultural and geographical diversity, benefiting from people's fame in brand acceptance, unified advertising program, arising vivacity by the means of ironic approach and color attraction are of most important strategies used by Google. According to improvements in substructures, more accessibility and increase in number of Internet users, this virtual space can be less expensive, and more influential advertising ground in comparison to the traditional media. The case-study of the alteration in Google Doodles results in the priority of picture to the text to reach an understandable language, quick data transformation, technology aesthetics and visual attraction and diversity. By the means of minimal approach, simplifying and technology personification, Google has deleted its frightening aspect and by the collective intelligence and the policy of open doors, attracted more users and therefore gained more profits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه مهریزی |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد خزایی |
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رضا افهمی |
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_36413_de98db68894c0d147ceb7493aa0d38a0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-232518.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات