این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
آسیب شناسی نظامهای فاصلهگذاری در تایپفِیسهای فارسی
چکیده فارسی مقاله
چکیده تحقق نسبی ایدهی دهکدهی جهانی در کنار بار هژمونیک مبتنی بر فنآوری کشورهای غربی، فرهنگ و به تبع آن نوع نوشتار کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما را در آستانهی تهدیدی جدی قرار داده است. اینگونه جوامع، برای بقای نوع نوشتار خود، باید شاخصههای گوناگون آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و با آسیبشناسی و بهروز رسانی، سعی در انطباق آن با معیارهای روز نمایند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف آسیبشناسی نظامهای فاصلهگذاری در تایپفِیسهای فارسی تدوین شده است. بدین منظور ابتدا نظامهای فاصلهگذاری محورهای عرضی و طولی و زیرمجموعههای آنها تعریف شدهاند و سپس با تحلیلی قیاسی، عملکرد آنها در تایپفیسهای فارسی با دو سنجهی قواعد خوشنویسی اسلامی- ایرانی و نیز مبانی حروفنگاری غربی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مشکلاتی که تایپفیسهای فارسی در این حوزه با آن مواجه هستند را میتوان به دو دستهی مشکلات "ساختاری" و "ترسیمی" دستهبندی نمود. برای بهبود عملکرد و مرتفع نمودن این مشکلات، انطباق صرف با هیچ یک از دو مولفهی مذکور به تنهایی بسنده نمیکند. برای رفع این آسیبها، طرّاحان باید با آگاهی به هر دو مولفه و به کار بستن توأمان آنها، اقدام به طراحی حروف و تعریف نظامهای فاصلهگذاری نمایند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Pathology of spatial systems in Persian typefaces
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Nowadays, with the partial achievement of the global village together with the hegemonic role based on western technology, the culture and of course the style of writing of developing countries (like our own), are at risk of being threatened. In order to maintain their style of writing, these countries must analyze their style and with the help of pathology and by keeping it up to date, try to generalize and adapt it to contemporary standards. Different types of writing, by considering the tools which are used in creating them, can be divided into two categories, "handwriting" and "type". First one is being made by human's hand, its most prominent type is "Calligraphy" in which, beauty is it`s most important pillar. But the writing which is created through using electrical or mechanical tools is called "type" and its different visual sorts is called "Typeface". In the creation of a typeface, several factors are involved and each of them partly affects its aesthetic and performance quality. How spatial systems are applied in typeface, is one of the most important of these factors which directly affect creation of a required typeface in terms of performance and aesthetic. This article, the aim of which is the pathology of the Persian Typefaces, uses a descriptive-analytical approach. To do so, firstly, spatial systems of the vertical and horizontal axes and their subdivisions have been defined; then their function in different types of Persian typefaces (text, title and decorative) has been comparatively analyzed by employing the two measures of the principles and rules of Islamic-Iranian calligraphy and the principles of Western typography. The performance of factors like griding line and leading in spatial system of vertical axe and performance of factors like kerning, tracking and word spacing in spatial system of horizontal axe have been under pathology and analyzed. Structural and illustrative problems are those which emerge in this realm. The problems related to griding line typefaces have been noticed in locating and the number of base lines, in which locating problem is structural and the problem related to number of griding lines is illustrative, and both can be solved by adaptation with principles of Latin typography. Common problems in leading and word spacing systems are structural and to reform them the use of the principles and rules of Islamic-Iranian calligraphy is beneficiary. Common problems in cornering and tracking are also structural but to reform them, a style which is between both areas and which consists of common rules in both measures should be chosen. Results shows In order to improve the spatial systems' function and solving the above mentioned problems, the mere adaptation with either the principles and rules of Islamic-Iranian calligraphy or the principles of the design of Western typography does not suffice but For this purpose, the designer must try to design letters and define the spatial systems by both the knowledge of the above principles and by employing them simultaneously.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key words, Typeface, Typography, Calligraphy, Base line
نویسندگان مقاله
صالح الهی |
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
عبدالرضا چاریی |
عضو هیئت علمی دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_36380_f267d3a75eee9781537b409132328b99.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-232525.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات