این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هنرهای تجسمی، جلد ۲، شماره ۴۴، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی نوع لباس و نمادهای رنگ در عرفان اسلامی
چکیده فارسی مقاله جایگاه عرفان را می‎توان اعتماد بر اشراق در کشف حقیقت دانست تا عقل و استدلال. عرفان در میان مسلمانان، مخصوص صوفیان است که در گذر زمان و مکان تغییر نام داده‎اند. یکی از راه‎های درک زبان عرفا، شناخت نمادهای ایشان در لباس و رنگ‎های آن است. عرفا معتقدند که علمای طریقت، باید به شکل و رنگ لباسی درآیند که مناسب حال و مقام ایشان باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا علاوه بر معرفی ویژگی صوفیان و اهل زهد در اسلام، جام? ایشان، برخی از تاج های ایشان، رنگ تاج ها و معانی نمادین آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین علل استفاده از اینگونه پوشش و رنگ‎ها نیز بیان گردد. نگارنده در جهت درک و شناخت صحیح، از کتب، روایات و گفتار اهل حق سود جسته است. در انتها بنیادهای عرفانی رنگ را از منظر برخی عرفای مسلمان مانند نجم رازی، نجم‎الدین کبری، علاءالدوله سمنانی و ابن‎هیثم و جایگاه‎ رنگ‎های مورد استفاده به عنوان سنجشی عقلانی و شرعی را بیان داشته است. در استفاده از کتب سعی بر آن بوده تا جای ممکن از برخی منابع نوشتاریِ اسلامی بهره گرفته شود و سپس با طبقه‎بندی محتوای مطالب، به بازشناخت البسه و رنگ‎های آن در میان اهل حق پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Costume type and Color symbolism in Islamic mysticism
چکیده انگلیسی مقاله The significance of mysticism can be traced in relying on illumination rather than logic and reasoning to discover the truth. Theoretically speaking, mysticism means having belief in understanding the truth and practically speaking it means leaving superficial customs and resorting to suffering. Mysticism among Muslims is exclusive to mystics who have changed names over time. Sufi is someone who sees nothing but God. In addition to that, wool in Arabic is called “Suf” and those who wear wool clothing choose staying away from materialism, a simple life. Mystics believe that the scholars of the way should come in the type of form and color is suitable for their condition and status. In this Article, 14 kinds of costumes have been introduced for most of the mystics. Also some of their crowns and the way they are supposed to be worn and also their colors and patches and the meaning of their symbols, have been defined. Also, there has been an attempt to analyze the colors of the clothing of the mystics and their colorful symbols and the reasons for using these garments and colors will be studies. As far as the costumes are concerned, the mystics have no special conditions in clothing unless the sole purpose is to stay warm or cool, not showing any bragging, not to be pretentions, not to seek fame, staying away from materialism, elevation to higher degrees of humanistic aspect, not paying attention to the type of clothing worn, staying away from the multiplication of the pieces of clothing, getting close to God, a reason for being humble and staying away from pride and corruption. Their garment is symbol of cutting away for worldly attachment. Of course showing off by the type of material texture and the size of the garment is also of importance which should be ignored. The color of clothing should not be the reason for preference of one person over another. It is a reminder that Prophet Mohammad never declared wearing such garments as an official slogan. In Islamic- Iranian chromatology, the spiritual observations of the mystics in hustle and the bustle of his life appropriate with the level of knowledge and the purity of his soul are different and these differences in colors are clear. For example, wearing white garment is the symbol of peace. Black (color) belongs to those whose heart is the treasure of secrets. Dark blue in clothes is the most common color among the mystics which has the simplicity of white and the perfection of black. Green is the accepted and lively color which contains the illumination existence of mankind and it is an image of divine nature. In this direction, this article wishes to shed more light on mystics and the pious in Islam, their costumes and the colors thereof. The author has used from books and narrations of mystics for better understanding of the issue and then through content classification, the mystics, costumes and their colors will be touched upon
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مونسی سرخه | mounesi sorkheh
دانشجوی دوره دکترای پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فریده طالب پور |
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مصطفی گودرزی |
دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jfava.ut.ac.ir/article_23051_6146357c72a0817c168556bb46cbb9c5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-232599.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات