این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۸۳، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی بررسی ارتباط تحصیلات والدین با رفتارهای خشونت آمیز در دانش آموزان نوجوان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تحصیلات خانواده در شکل‌گیری وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و تکامل رفتاری نوجوانان، این مطالعه به بررسی ارتباط بین میزان تحصیلات والدین با اقدام به اعمال خشونت‌آمیز در دانش‌آموزان نوجوان استان اصفهان پرداخت. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی بر روی 2800 دانش‌آموز دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان استان اصفهان با نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته شامل پرسش‌هایی پیرامون اطلاعات دموگرافیک، میزان تحصیلات پدر و مادر و رفتارهای خشونت‌آمیز دانش‌آموزان در حیطه‌های خشونت کلامی، فیزیکی و روانی (با گزینه‌های بلی/خیر) جمع‌آوری و سپس با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 و انجام آزمون‌های مجذورکای و رگرسیون لوجیستیک تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پس از تعدیل متغیرها در مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که توزیع فراوانی رفتارهای خشونت‌آمیز با میزان تحصیلات والدین ارتباط معنی‌داری نداشته (05/0P). استنتاج: بر اساس این پژوهش، تحصیلات والدین و فراوانی اعمال خشونت‌آمیز در فرزندان دانش‌آموزشان ارتباط معنی‌داری با هم ندارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خشونت، تحصیلات، والدین، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی Relationship between Parental Education and Violent Behaviors in Adolescent Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Educational levels shape the socioeconomic status of the family and the behavioral development of children. This study investigated the relationship between parental education and violence in adolescent students in Isfahan province. Materials and methods: This cross-sectional study was conducted in 2800 high school students in Isfahan province using cluster sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire that included demographic information, parental educational level, and students' violent behaviors (verbal, physical and psychological violence, Yes/No questions). Data analysis was done in SPSS v.24 applying Chi-square test and logistic regression test. Results: After adjusting for variables, the results revealed no significant correlation between frequency distribution of violent behaviors and parental education (P> 0.05) and the frequency distribution of these behaviors in the boys was found to be 1.4 times more that of the girls (P< 0.001). Conclusion: According to this study, there was no significant relationship between parents' educational level and the frequency of violent acts in their children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله violence, education, parents, students

نویسندگان مقاله پرستو گلشیری | Parastoo Golshiri
Associate Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زیبا فرج زادگان | Ziba Farajzadegan
Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

رُهام نیک خواه | Roham Nik Khah
Medical Student, Medical Students Research Committee, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویان پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

نرگس معتمدی | Narges Motamedi
Assistant Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11718-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2326192.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات