این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲، شماره ۴۱، صفحات ۳۹-۵۲
عنوان فارسی
جنبش سقاخانه؛ انکشاف و گشودگی تمهیدات و شگردهای زیبایی شناختی هنرهای کهن، قومی و سنتی ایران
چکیده فارسی مقاله
کاربست عناصر تصویری و جلوههای بصری هنرهای کهن، قومی و سنتی در آثار سقاخانهای ها مورد وثوق همگان است. اما در این التفات، نوع نظرگاه و چگونگی کاربست، اهمیت ویژهای مییابد. گفتمان هویت و سایه سنگین آن در دهههای اخیر بر جامعه «نقد هنری»، تأثیر عمیقی در عدم گشودگی معیارهای زیبایی شناسی واقعی این جنبش داشته است. لذا تشبث به میراث گذشتگان را وجهی شعارزدگی و نگرش در سطح ارزیابی کرده-اند. این پژوهش با نگرش نقد«زیبایی شناسی» جنبش سقاخانه؛ ارزش های خودبسنده آثار ایشان را که تحت سیطره نقدهای« ماهیت پندارانه» معطوف به« هویت گرائی صرف» است؛ مهجور و ناگشوده مییابد. لذا میکوشد با معرفی چگونگی نگرش این هنرمندان به میراث هنری گذشتگان که بیشتر در کنش«کشف و گشودگی»«شگردها و تمهیدات زیبایی شناسانه» آن مواریث جستنی است، هم به واکاوی ارزش های زیبایی شناسانه هنرهای مورد التفات ایشان پرداخته و به ساخت های همیشگی«هنر ایران» اشارتی کرده باشد و هم«گوهر ناب فرم و اشکال هنری» آثار ایشان که در «تجربه زیبایی شناختی» اندیشه هنرمندانش نهفته میباشد را به بوته نقد و نظر بنشاند. به نظر میرسد پرویز تناولی در این جنبش نقشی تعیین کننده داشته باشد، از همین روی این پژوهش بر آثار وی تاکید بیشتری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Saqakhaneh movement; Disclosing and unveil of aesthetic Experience contrivance and contraption of Iranian traditional, ethnic and ancient art
چکیده انگلیسی مقاله
Saqakhaneh movement is considered as one of the first modern art movements in the field of visual arts in Iran. This art movement along with a modern attitude towards art has had a Critical look at artistic heritage of Iran. This approach sought to create Iranian modernity within the Iranian tradition. "Saqakhaneh” was a title that Karim Emami [journalists and art critics - twenty-and thirty decades of literary] was given to works of these artists. As its title said; at first was merely a tool for learning and what distinguishes a person or persons making and other things. Many artists of Saqakhaneh movement were educated in Tehran University School of Visual Arts. They were familiar with standard art world. They had studied aesthetics as an academic issue. Artists of this movement have consciously searched its artistic heritage and have offered aesthetic experiences in the new structure of that era. Iranian Ethnic and traditional arts include many features from an aesthetic aspect. These features are close and near with many components of modern art. Many of these features have discovered and revived by Saqakhaneh artists in the text of new works. Many critics have assessed Circumstantiality artistic Saqakhaneh movements as Identity-orientedand, passive and advertising and it has Assign as only imported art and without roots. Usage of visual elements and visual effects of ancient, ethnic and traditional works in Saqakhaneh effects is approved by everyone. But in this regard, the way of attention and looking and applying these effects is very important. Identity and its role in recent decades have a profound impact on art criticism especially it has no role in developing and recognizing the aesthetic standards. So to have recourse to the past heritages is evaluated as an imitative trait and a shallow outlook. This research with criticism method of saqakhaneh movement aesthetic has dominated real values of their art works under influence insufficient and shallow inclined toward to dogmatic Identity integration. Therefore, efforts to introduce these artists to note how persistent artistic to past heritages that is more action, "the discovery and opening" aesthetic ways and measures both The search for aesthetic values of art and the attention he paid to the structures Immortals "Iranian Art". Also Review by "pure form and essence of art forms" of their works that is hided into "aesthetic experience" opinion artists. Artistic values and aesthetic experiences of Saqakhaneh movement have had a great effect on the Iranian process of visual arts in recent years. This effect has been detectable in the samples and species diversity of art and artists works in different districts. Saqakhaneh is The Art which is rooted in the ancient heritage and their patterns so will stay eternal and lasting. Arts like that will live at all ages. It seems that Parviz Tanavoli has played a determining role in this movement, so on this research has more emphasis on his works.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین ابراهیمی ناغانی |
دانشگاه تهران، دانشجوی دکترا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_22315_3e73a517d4d390e6a5949859a3c301b1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-232627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات