این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۱
عنوان فارسی
مقایسۀ شاخص های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دوزبانه (آذری- فارسی) کمشنوا با همتایان طبیعی
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به تاثیر دوزبانگی و کاشت حلزون بر رشد زبان و مهارت های فرازبانی، بررسی این مهارت ها در کودکان دوزبانه در زبان های مختلف و مقایسه آن در کودکان دوزبانهی طبیعی و کم شنوای کاشت حلزون میتواند منجر به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در کودکان و عوامل دخیل در آن شود. هدف پژوهش حاضر، مطالعه مقایسه ای میانگین طول گفته و غنای واژگانی با آگاهی واژگانی (جنبه محتوایی و ساختاری) از خرده آزمون مهارت فرازبانی میان کودکان دوزبانهی طبیعی و کم شنوای کاشت حلزون پایه اول ابتدایی در دوزبانه های آذری - فارسی است. روش بررسی: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانهی اول ابتدایی کم شنوای کاشت حلزون از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97 به صورت نمونه گیری از میان نمونه های در دسترس و 6 کودک همتای سنی طبیعی بر اساس شاخص های جنسیت، سن، مشابهت شرایط اجتماعی- اقتصادی انتخاب و در میانگین طول گفته و غنای واژگانی با مهارت فرازبانی با هم مقایسه شدند. برای بررسی میانگین طول گفته و غنای واژگانی از تحلیل نمونه ی گفتار پیوسته و برای بررسی مهارت های فرازبانی از آزمون های آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) استفاده شد. یافته ها: بررسی و تحلیل داده ها نشان داد که در زبان آذری میانگین رشد طول گفته و غنای واژگانی کودکان پایه اول ابتدایی دوزبانهی آذری- فارسی کم شنوای دارای کاشت حلزون دچار تاخیر است (0/05>p). اما در زبان فارسی از شاخص های رشد زبانی فقط میانگین طول گفته تاخیر دارد (0/05>p) و در هیچ کدام از جنبه های محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کم شنوای دارای کاشت حلزون تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
رشدزبانی، میانگین طول گفته، آگاهی واژگانی، کم شنوا، دوزبانگی
عنوان انگلیسی
The Comparison of Language Development and Lexical Awareness Indexes in Bilingual (Azeri- Persian) Hard of Hearing and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Regarding the impact of bilingualism and cochlear implantation on the language development and metalinguistic skills, examining these skills in bilingual children in different languages, especially bilingual children with normal and cochlear implantation, can lead us to a greater recognition of the language development in children and the related factors. The present study aims to investigate and compare the mean length of utterance and lexical richness with lexical awareness (content and structural aspect) between the normal and cochlear implantation children in the first grade in Persian and Azeri. Methods: Six bilingual children with cochlear implantation were selected from the first grade of exceptional school in city of Zanjan in year 97-98 and six normal counterparts were selected matched for gender, age, and socio-economic conditions. Then, mean length of utterance and lexical richness were compared with metalinguistic skills tests. For studying mean length of utterance and lexical richness, continuous speech test and for studying metalinguistic skills, lexical awareness test (including content and structural aspect of word definition) were used. Results: Data analysis in Azeri language showed that mean lengthof utterance and lexical richness in thefirst grade of hard of hearing bilingual children with cochlear implantation in Azeri- Persian is delayed (p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید رضایی | H Rezaee
Department of Linguistics, Pajuheshgah Ulum Ensani va Motaleate Farhangi, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، تهران، ایران
حوریه احدی | H Ahadi
Department of lingustics, Pajuheshgah Ulum ensani va Motaleate Farhangi, Tehran, Iran
استادیار گروه زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، تهران، ایران
علی آقامحمدی | A Aghamohammadi
Department of Statistics, Zanjan University, Zanjan, Iran
استادیار گروه آمار، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_15242.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-2326344.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات